Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Ikarosz bukása

2008.12.11. 18:21 blogíró

Hankiss Elemér azonos című könyve juttatta eszembe az alábbi képet, amit már nagyon régen láttam. A kép Ikarosz bukását ábrázolja, aki túl közel repült a naphoz, ami így megolvasztotta a szárnyakat összetartó viaszt, és Ikarosz lezuhant a tengerbe:



  Érdemes a Wikipédián nagyobb változatban is megnézni, mert kicsiben nem sok látszik belőle.

A kép már első pillantásra is figyelemre méltó, mert mindent látunk rajta, csak a főhőst nem. Parasztok szántanak, állatokat legeltetnek, halásznak rajta. Feltűnő a kontraszt a nagyszabású esemény, amit a kép címe idéz, és látottak földhözragadtsága között.

Az ember nem is hinné, hogy a középkorban (1555) képes volt valaki egy ilyen ironikus képet festeni, ami ma is bőven megállja a helyét, és az üzenete nem fakult meg az idővel. Sőt.

Most, hogy újra találkoztam a képpel, nekem egyből a mai celebvilág ugrott be róla a maga percemberkéivel és ötperces hőseivel. Kiszel Tünde és társainak tündöklése hasonló Ikaroszéhoz: tevékenységük teljesen közömbös az emberek mindennapi élete szempontjából, nem változtatják meg senkinek az életét, és bukásuk után úgy tűnnek el nyomtalanul, mintha nem is léteztek volna.

A kép azért zseniális, mert van bőven tere az értelmezésnek. Hankiss például éppen ellenkező üzenetet lát bele. Szerinte Ikarosz nagyszerű tettet vitt végbe, amikor meg akarta változtatni a sorsát, amikor ki akart törni a mindennapok szürkeségéből, és a tragédia éppen az, hogy az ebbe a szürkeségbe belefásult, csak az orrukig látó, közönyös átlagemberek észre sem veszik, hogy mit vitt véghez.

Aki eddig nem ismerte a képet, annak itt van egy kis feladat a végére: megtalálod a képen a helyet, ahol Ikarosz a tengerbe zuhant? :)

 

11 komment

Címkék: vicc festmény

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

V.A 2008.12.11. 18:43:08

Hát nekem eszembe nem jutott volna Kiszel Tünde e kép láttán.Először úgy gondoltam a puttonyos fazon aki felfele néz még látja Ikaroszt ahogy épp zuhan lefelé és ép azon filózok merre ugorjon.Aztán nézem nézem és ha jól látom a hajó elött kikandikál a lába szegény Ikarosznak,vagy rosszul látok?:-)

V.A 2008.12.11. 18:45:33

Vagyis a puttonyos filózik nem én.:-)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.12.11. 18:52:28

Jól látod, szegény Ikarosz a part mellé esett.

Nekem majd ki esett a szemem, ahogy a tenger közepén kerestem, a nap közelében. :)

V.A 2008.12.11. 19:21:29

Én a puttonyosból indultam ki.:-)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.12.11. 19:48:31

A puttonyost én nem is néztem, mert azt gondoltam, hogy az, hogy a tengernek háttal állva bámészkodik az égre, azt jelenti, hogy ő is közönyös Ikarosz repülése iránt.

Úgyhogy én inkább a napból indultam ki, de a te választásod szerencsésebb volt. :)

Ketszeri 2008.12.12. 11:48:19

Lenin Finnországban

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.12.12. 15:11:21

Ott Lenin egyáltalán nem látszott, de azért itt Ikarosz feltűnik egy villanásra. :)

2008.12.23. 09:43:17

Hát, érdekes ez a kiszeltündés gondolat, de Brueghel nyilván nem erre gondolt. Hankiss Elemérnél a pont. Szerintem a kép szó szerint azt ábrázolja, ami a címe: Ikarosz bukását, de kétfajta értelemben:
1. Fizikai értelemben, simán beleesett a tengerbe.
2. Minden erejével azon volt, hogy valami nagyot alkosson, de az emberek le se' sz**ták.

Én ugyan nem értek a művészetekhez, de nézzük csak: Igaz, hogy hozzánk legközelebb egy közönséges parasztot láthatunk, de távolodva (a képen felfelé haladva(!)) egy csodálatosan megépített várost láthatunk, meg hajókat, amik a beláthatatlan messzeség felé indulnak, legfelül meg ott van maga a nap. Igaz, hogy Ikarosz végül mélyre zuhant (egészen a földművelő-állattenyésztő (a puttonyos egy pásztor) csávók közelébe), de az amberiség lessen-lassan mégis csak megérti és hasxználatba veszi a korábban "meg nem értett zsenik" műveit, és előrehalad - a végtelenbe és tovább.

koceraj 2011.01.16. 10:52:13

Szia!

A festmény valóban remek, Auden írt is hozzá egy verset! Azt is érdemes hozzánézni.

Amúgy szerintem a festmény inkább reneszánsz, nem annyira középkori. Legalább is eléggé a határán van, de inkább reneszánsznak mondanám.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2011.01.16. 20:59:03

@birodalmam: köszi az infót, meg is kerestem a kapcsolódó verset, az érdeklődők itt olvashatják:

learning-machine.blogspot.com/2009/04/misc-20090422.html

koceraj 2011.01.16. 21:01:43

Szia!

Oh, de jó, mert én csak az angol eredetijét ismerem, de a kollégámnak már jól esett volna a magyar is! Milyen jó, hogy ide tévedtem :-)
süti beállítások módosítása