Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Blogajánló

Egyél ennivalót, főleg növényt, ne túl sokat

2010.01.31. 21:56 blogíró

A bejegyzés címe egy táplálkozási alapelv, amit nemrég hallottam egy előadásban, ahol a szerző különböző egyszerű tanácsokat fogalmazott meg a helyes táplálkozással kapcsolatban. Bár tudjuk, hogy a táplálkozás nehéz téma, és nehéz eldönteni, kinek a tanácsára hallgassunk, de összességében érdekesnek találtam az elhangzottakat, ezért ideteszek néhány szemelvényt, és ki-ki eldöntheti, hogy mit hasznosít belőle.

A címben megfogalmazott alapelv első része arról szól, hogy igazi ennivalót kell enni, de hogyan állapítsuk meg a boltban, hogy mi az? Íme néhány egyszerű szabály:

Ne egyél olyasmit, amiben ötnél több összetevő van. Ha, például, a joghurtnak vagy a kenyérnek ötnél több összetevője van, az már gyanús. Állítólag vannak olyan kenyerek, amelyekben 41 összetevő van. Mi lehet az a sok minden benne?

Csak olyan dolgot egyél meg, ami megrohad egy idő után. Az olyan ételben, ami hosszabb idő után is ugyanolyan állagú marad, bizonyosan nincs sok élő összetevő, mesterséges viszont annál több.

Ne vegyél olyasmit, amire az van írva, hogy alacsony zsírtartalmú. A zsírszint csökkentéséhez csinálni kell valamit az alapanyaggal, és az alkalmazott technikák és az eredményeik sokszor károsabbak, mint a zsír maga.

Ne vegyél cukrozott dolgokat. Ha a gyerek maga cukrozza meg púpozott kanállal az ételt, akkor is kevesebb cukor lesz benne, mint amennyit gyárilag tesznek bele.

Ne vegyél olyan reggelizőpelyhet, ami megváltoztatja a tej színét.

Megemlítette a gyorséttermi kajákat is, amikkel szerinte nincs baj, ha saját magad készíted el őket. Az utóbbi esetben a szükséges munka miatt nem leszel motiválva arra, hogy, például, mindennap sült krumplit egyél, az pedig nem okoz nagy gondot, ha csak néhanapján eszel ilyesmit.

Ezek után a mennyiségre is kitért annak kapcsán, hogy az emberek általában hajlamosak túlenni magukat. Ugyan Amerikáról beszélt, de nekünk sem árt ilyen téren egy kis önmérséklet. A japánok szerint, például, akkor kell abbahagyni az evést, ha már 80%-os telítettséget érzel. Mohamedtől is idézett, aki szerint a teli gyomor: egyharmad étel, egyharmad folyadék, egyharmad semmi. A lényeg az, hogy nem akkor kell abbahagyni az evést, amikor már tele vagy, hanem akkor, amikor már nem vagy éhes. Nem könnyű ilyenkor letenni a villát, mert enni jó, de érdemes agyilag tréningezni erre.

Ezzel kapcsolatban még egy tanács: akkor egyél, ha éhes vagy, ne akkor, ha unatkozol. Bizony-bizony, unalom ellen néha jól jön egy kis rágcsálás. :) Erre vonatkozóan citált egy bölcs nagymamáktól származó szabályt: csak akkor egyél, ha annyira éhes vagy, hogy megennél egy almát. Ha almát nem ennél, de mást igen, akkor jó esély van rá, hogy csak unalmadban akarsz falatozni.

Összességében a legegyszerűbben megvalósítható tanácsnak a fentiek közül az tűnik, hogy kevesebbet kell enni. A mesterséges dolgokat nehéz elkerülni az ételekben, de az evés mérséklése csak rajtunk múlik. Szellemi munkát végzőknek különösen hasznos az egy ültő helyben megevett mennyiség visszafogása, mert ezzel hatékonyan lehet csökkenteni azt a bizonyos ködöt, ami evés után ereszkedik az ember agyára. Aki próbált már tele hassal kreatív munkát végezni, az tudja, hogy amíg az a köd fel nem emelkedik, addig bármilyen érdemi szellemi tevékenység végzése gyakorlatilag lehetetlen. :P

22 komment

Címkék: táplálkozás étel egészség ennivaló

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

SvenH 2010.01.31. 23:43:45

Ez tetszett!
Köszi, hogy összefoglaltad.

bodr · google.com/+ibodr 2010.02.01. 09:58:19

Én azt hallottam, hogy csak olyan ételt szabad enni, amit a dédnagymamánk is felismert volna. És hogy olyat semmiképpen sem, amiben glükózszirup van, mert az a top killer összetevő. :) Egyszer-kétszer megpróbáltam is eleget tenni ezeknek a jótanácsoknak, de így fél óráig tart egy bevásárlás.

Maggg 2010.02.01. 12:44:32

Hadd idézzem (na nem szószerint) én is Pollant:
Ha az összetevők listáján olyan is van, amit nagyanyád nem tud beazonosítani, akkor ne edd meg. :D

Amúgy az első alapelv az In Defense of Food c. könyvéből van. Ajánlom mindenkinek. Sőt, ha csak a könyvbemutató videókat megnézitek, már akkor is nyerő.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.01. 17:06:11

@SvenH: Ha hasznosnak találtad, akkor már volt valami értelme, hogy leírtam :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.01. 17:08:04

@bodr: lusta embereknek nem való az egészséges élet :D

Ebben az előadásában is volt egy ilyesmi szabály, hogy ne egyél olyan ételt, amiben olyan összetevő van, amit egy átlagember nem tartana a kamrájában.

Ezzel jó sok étel kiesik, de végül is éppen ez a cél, a szemét kiszűrése.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.01. 17:10:09

@Maggg: megnéztem a Libri-n, és úgy tűnik, hogy nem adták ki a könyveit magyarul, pedig nekünk is hasznos lenne

Lehet, hogy azért nincs magyar változat, mert nálunk más van a boltokban, és ha konkrét termékeket emleget, akkor sok munka lenne átfordítani ezeket a magyar kínálatra.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.01. 17:11:56

@soobrosa: azóta már van újabb könyve is: Food Rules

kaqxar 2010.02.02. 13:26:55

jópár évvel ezelőtt valahogy tudatosabban ettem, mint most.

mindig kb. a felét tettem a tányérra, annak amit elképzeltem, hogy meg tudnék enni. ez általában elég volt, hogy ne legyek éhes. ráadásul, amikor az emésztés beindul, utána az éhségérzet is csökken. akkor leadtam vagy 15 kilót így. (most persze szépen mászik vissza, mer nem figyelek oda).

Maggg 2010.02.02. 18:16:08

@blogíró:

Én sem tudok magyar kiadásról. Az In defense of fooddal talán az lehet a magyar kiadók baja, hogy az első harmada végig az amerikai élelmiszeripari lobbiról és az odaát elterjedt "nutricionizmusról" szól. Utóbbi nem mezei táplálkozástudomány, hanem -izmus, világnézet. :) Ezek a példák viszont szerintem idehaza is érdekesek lehetnek.
A Food Inc. című dokumentumfilmben is végig beszél Pollan, sorra mutatva be a problémákat.

A Food Rules-t biztosan nem venném meg. Egy 100 oldalas, aranyköpés szerű szabálygyűjtemény kevés ahhoz, hogy 5,13 eurót fizessek érte (ennyiért látom épp). 9,15-ért ott az In defense...
Az meg már megvan. :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.02. 21:32:51

@kaqxar: Ezzel kapcsolatban is mondott egy szabályt: mindig hagyj valamit a tányéron.

Így ha túl sokat szedsz, akkor ezt követve elébe mehetsz annak, hogy túledd magad.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.02. 21:33:39

@Maggg: kellene egy magyar Pollan, aki az itteni viszonyokra írna egy könyvet

Maggg 2010.02.03. 08:58:13

@blogíró:

Nyilván van vaj(szerű termék) a magyar/európai élelmiszeripari lobbi füle mögött is, de amit Pollan leír, az részben ide is átnyúlik.
A kukoricából gyártott magas fruktóz tartalmú glükózszirup nálunk is első számú édesítő. Mit gondolsz, hová lett a hazai cukorgyártás?

kino 2010.02.06. 11:23:21

Azért szerintem egy kicsit árnyaltabb a helyzet, mint Pollan úr azt leírja.
Először is, attól hogy valami "mesterséges" még nem feltétlen rosszabb, mint mondjuk ha nagy betűkkel szerepel az, hogy BIO. Még akkor is így van ez, ha a bio tényleg bio, nem pedig "éjszaka permetezik".
Szerintem inkább a több zöldség, kevesebb hús az egyik legjobb tanács, amit itthon meg lehetne fogadni. Szeretem a húst, szeretem sütni, finom, de sokszor előfordul, hogy nem igazán kívánom.

Amit röhejesnek tartok, az az, ha valaki az alapján ítél meg egy terméket, hogy "hány E betű van benne" tudnillik az E számozás az európai élelmiszeripari szabványos táblázatban van rögzítve és minden gyakran használt összetevőnek van E száma. Egyszerűbb ezt ráírni, mint a tényleges összetevő nevét. Lásd: E300 - aszkorbinsav, "hú de mérgező", vagy E330 citromsav, "rendkívül rákkeltő!" Nem azt mondom, hogy az összes E betűvel jelölt összetevő hú de egészséges, de attól még, hogy valamin E számmal jelölik az összetevőket, egy hangyányit sem lesz rosszabb étel.
en.wikipedia.org/wiki/E_number

A glükózszirup pedig sima szőlőcukor, egyáltalán nem para.

kino 2010.02.06. 11:29:10

a méz nem rohad meg soha. akkor azt sem szabad enni?

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.06. 11:41:00

@kino: az én értelmezésemben ezek általános szabályok, amiket nyilván ésszel kell alkalmazni

Maggg 2010.02.10. 09:22:39

Azelőtt mennyi szőlőcukrot ettél tisztán, kedves kino? :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.03.25. 21:31:17

@Maggg: ilyet anyagot sem tart az átlagember a kamrában, úgyhogy ha ezt a szabályt betartjuk, akkor könnyű elkerülni B)

Maggg 2010.03.27. 06:50:40

@blogíró: Kimérve biztos nem, de olvass el pár élelmiszercímkét a spájzban/hűtőben és csinálj statisztikát, hogy hányra vezették a glükóz-fruktóz szirupot. ;-)

kino 2010.03.30. 11:26:22

@Maggg: a különböző cukrok édessége függ a cukor fajtájától (azaz kémiai felépítésétől) - tömegegységre vetítve az egyik legédesebb a fruktóz, lásd: méz - az energiatartalma, azonban gyakorlatilag csak a cukor tömegétől függ, mivel összegképletet tekintve nagyon hasonlók. (CnH2nOn) Az esetleges különbség természetesen az eltérő képződéshőkből adódik, mivel némelyik stabilabb a többinél. Ez azonban kb. max. 10%-os eltérést okoz az ún. energiatartalomban, avagy fűtőértékben. Innentől kezdve az a cukor nyer, amelyik édesebb, mert kevesebb kell belőle. A szacharóz, aka. répacukor pl. kevésbé édes, mint a fruktóz, így ha így veszed, igen, azonos édesség mellett jobban hízlal.

Maggg 2010.04.01. 10:51:42

Arról nem is beszélve, hogy a szacharóz, az diszacharid. :D

A princetoni kísérletnek nem is az eneriganyereség optimalizáció kimutatása volt a célja, hanem az addikció, az eltérő metabolizmus tesztelése.

Tény, hogy a glükóz - fruktóz szirup zabálása nem jó.
És mivel mindenben ez van, zabáljuk.

Ergo...