Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Miért van az időből egyre kevesebb?

2010.10.25. 22:13 blogíró

Először a lebegéskabin miatt akadt meg a szemem ezen a cikken, de ez csak a felvezető volt ahhoz, hogy utána a szerző az időhöz való viszonyunkat boncolgathassa. A cikk szerint 40 éve még azon tanakodtak a filozófusok és a szociológusok, hogyan fogjuk azt a rengeteg szabadidőt értelmesen kitölteni, amihez a technika fejlődésével a közeljövőben bizonyosan hozzájutunk. Ehhez képest az emberek manapság stresszesebbek, úgy érzik, hogy kevesebb idejük van, és a felmérések szerint egy órával kevesebbet is alszunk, mint a szüleink generációja.

A mobiltelefon kapcsán máshol is emlegették már, hogy a használatával az idő mintha folyékonnyá válna. Nem kell például pontos időponthoz kötni egy találkozót, mert ha valamelyik fél késik, akkor egyszerűen szól a másiknak, így a találkozó időpontja rugalmasan kezelhető. A mobillal, a számítógéppel és a hasonló eszközökkel most már mindig, mindenhol elérhetőek vagyunk, ezért az élet időbeli keretei egyre inkább elmosódnak. Egyre kevésbé van szükség arra, hogy konkrét időponthoz kössük a munkát, a szórakozást, a találkozásokat, és ezért logikusan több időnk kellene, hogy legyen mindenre, mert hatékonyabban tudjuk kezelni az időnket, de általában mégis inkább az időhiányt érezzük.

Nekem erről a Jevons-paradoxon jutott az eszembe, ami szerint minél hatékonyabban használunk egy erőforrást, annál többet fogyasztunk belőle. Ha például hatékonyabb autómotorokat gyártanak, amelyek kevesebb üzemanyagot használnak, akkor nem azt mondjuk, hogy "milyen nagyszerű, hogy spórolhatunk a benzinen", hanem inkább azt, hogy "mostantól olcsóbban autózhatunk, ezért hosszabb utakra fogunk menni a kocsival". Lehet, hogy az idővel is hasonlóan vagyunk: ha rugalmasabban használjuk, akkor nem többet lustálkodunk, hanem igyekszünk inkább minél több dolgot belegyömöszölni a plusz időbe.

A cikk szerzője más gondolati vágányon haladt, mint én, ő az idő okozta stresszet a választási lehetőségekre vezeti vissza. Szerinte azzal, hogy az idő szokásos keretei eltűnnek az életünkből, egyszerre túl sok lehetőségünk van arra, hogyan osszuk be az időnket, és ahogy a választási lehetőségekkel kapcsolatos vizsgálatokból már kiderült, a lehetőségek számának növekedése nem örömöt okoz, hanem éppen hogy frusztrálóan hat, ugyanis így nehezebb dönteni, és utólag kevésbé vagyunk elégedettek a döntésünkkel, mert hátha választhattunk volna jobban is.

Dan Gilbert előadásai ugranak be erről, aki különböző szemléletes példákkal demonstrálta, hogyan befolyásolja a választási lehetőségek száma az elégedettségünket. Nem emlékszem, hogy az alábbi kettő közül melyik előadásában volt erről szó, de minden előadása érdekes, ezért mind a kettőt érdemes megnézni, ha érezted már úgy, hogy stresszel a túl sok választási lehetőség. Az egyiket ennek a bejegyzésnek a végén linkeltem, a másik pedig itt található. (Mindkettőhöz van magyar felirat is, amit a videó alatti dobozból kiválasztva lehet bekapcsolni).

10 komment

Címkék: élet stressz boldogság idő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LSL 2010.10.25. 23:31:04

abszolút 1etértek, két példám is van.
első a google reader, 1000000x egyszerűbb követni vele az oldalakat, minden kb fele annyi ideig tart, és mégis ahhoz vezetett hogy 2x annyi időt töltök el böngészéssel, mivel mostmár 4x annyi új oldalra találtam, amik mind jók (köztük az agyvihar is). Egy éve nem haltam volna meg ha nem követem az oldalakat, de most már hogy tudok róla, nem angyont enném le őket. Másik meg a sorozatok. RENGETEGET nézek (50-100!), és az egész úgy kezdődött hogy 1, hmm kommentek, ez is jó, hmmm ezis, hmmm ezis, 5 évvel később elértem a fenti mennyiséget, de egy nap még mindig csak 24 óra, egyszerűen fizikailag nincs időm többre, és csak zavar hogy tudom hogy mennyi jó van, de nincs rá időm.
de ha fél órára leáll a facebook akkor már megy a sírás hogy mivan, és 5 éve hol nem sz*rtad le hogy ki mit likeol, meg mit evett reggelire.
Minél több lehetőség, és általában ez miatt az elvárások túl magasak, ergo néha csalódás.

Pista bá' 2010.10.26. 01:40:30

Kevesebb válogatási lehetőségünk van, mint gondolnád.

Az van elhitetve velünk, hogy van választási lehetőségünk. Tényleg van?

Nem akarnék viszatérni a mobiltelefonos példára.
Persze, ha önként kivonod magad a társadalomból, akkor válogathatsz, ugyanakkor sok mindentől elesel.

A túl sok választási lehetőség TÉNYLEG frusztrálóan hat, ez vitathatatlan igazság.

I'm a TED translator, are you? Why not?

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.10.26. 07:47:22

@LSL: Ebbe a readeres dologba én is beleestem, és azt tapasztaltam, hogy ahogy egyre több forrás volt, amit olvasni kellett, úgy egyre kevesebb időt töltöttem egy-egy cikkel, csak átszaladtam rajtuk, mert ott volt az összes többi is, amit még el kellett olvasni. Ilyen kevés idő alatt viszont csak felületesen tudtam értelmezni a dolgokat, és végül értelmetlennek találtam, hogy ugyan sok dolgot olvasok, de nincs igazán idő megemészteni az olvasottakat, ezért elkezdtem irtani a forrásokat, úgyhogy most már jóval kevesebb van, és nem bántam meg. Csak el kell dönteni, hogy mi az, ami tényleg fontos, és mi az, ami nélkülözhető.

A sorozatokkal kapcsolatban is van hasonló élményem, mint neked. Ha nem is 50-100-at, de én is sokat néztem régebben, de aztán ez elmúlt. Hagytam kifutni a régieket, és egyre kevesebb újba kezdtem bele, és jelenleg már semmit sem nézek. Nekem ez egy korszak volt, amin túljutottam, és így több idő marad másra, mert nem halmozódnak folyton a megnézendő epizódok. Jól szórakoztam a sorozatokon, de így utólag visszanézve úgy látom, hogy most értelmesebb dolgokra tudom fordítani a korábban sorozatnézésre szánt időt.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.10.26. 07:48:34

@Pista bá': Szerintem van választási lehetőség, és ehhez nem kell magadat teljesen kivonni a társadalomból, de valóban csökkenteni kell olyan dolgok kergetését, amit mások többnyire természetesnek tekintenek. És ezzel persze elesel bizonyos dolgoktól, de mindenkinek el kell döntenie, hogy neki mi a fontos. Valamit valamiért.

Én nem vagyok TED fordító, mert az időből ugyebár egyre kevesebb van, és nem fér bele minden. B)

kg-- 2010.10.26. 11:23:03

@blogíró: "Csak el kell dönteni, hogy mi az, ami tényleg fontos, és mi az, ami nélkülözhető."
+ önkontroll, és meg is van a boldog élet képlete :)

kg-- 2010.10.26. 11:28:54

@Pista bá': "Kevesebb válogatási lehetőségünk van, mint gondolnád." Szerintem inkább csak hit kérdése ez. Nem az számít, hogy tényleg kényszerpályán mozogsz-e, hanem az, hogy hogyan éled ezt meg. Amíg úgy gondolod, hogy dönthetsz arról, mi fontos, mi nem, mi legyen az életed része, addig szabadnak érzed magad.
Volt itt egy cikk a szabad akarat vs. determinizmus témában is. Végső soron, lehet, hogy nincs is "szabadidő" :)

bodr · http://google.com/+ibodr 2010.10.26. 14:14:16

Kivételesen a blogíróval értek egyet, nem a forrás cikk szerzőjével. ;) Linkeltem már neked Barry Schwartz könyvét? Ha igen, ha nem, íme, én szerettem, még segített is: www.lexecon.hu/?p=productsMore&iProduct=4

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.10.26. 16:23:19

@kg--: elméletben minden egyszerű, csak ugye a megvalósítás... B)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.10.26. 16:26:27

@bodr: El sem hiszem, hogy valamiben egyetértesz velem. :D

Említetted már Barry-t, de még nem olvastam. De gondolom a választásból eredő frusztráció egyszerűen elkerülhető azzal, hogy az ember arra tréningezi magát, hogy utólag ne kérdőjelezze meg a döntéseit, és így nem fogja aggasztani magát miattuk.

Töpörtyű 2010.10.29. 22:22:23

úgy megnézném mindkét videót, de egyikre sincs időm :)
süti beállítások módosítása