Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Jobbkéz szabály a járdán?

2009.07.18. 07:29 blogíró

Az egyik nap mentem az utcán, és egy öregasszony jött velem szemben a járdának ugyanazon az oldalán. Szorosan a fal mellett jött, valószínűleg nem volt kedve kilépni a házfalak gyér árnyékából, ezért én léptem át a járda bal oldalára, és kikerültem. Miközben továbbmentem elgondolkoztam azon, hogy vajon miért szoktunk a járda jobb oldalán menni. Van ennek valami köze ahhoz, hogy nálunk jobboldali közlekedés van?

A gyalogosok többsége nem járművezető, ezért elvileg nem lenne szükséges a járdán is a jobboldalon menni. Egyáltalán van ilyen kimondatlan szabály? A gyakorlatban többnyire ott megyünk. Lehet, hogy tudat alatt álltunk rá erre, mert annyit hallunk a jobboldali közlekedésről?

Elnéztem a Wikipédia vonatkozó oldalára, de ott nem sok információ volt a témáról, csak Szingapúr kapcsán említették meg, hogy ott a baloldali közlekedést a gyalogosok is átvették, illetve Dél-Koreával kapcsolatban fejtegették, hogy arrafelé mindenhol táblák vannak kitéve, amelyek emlékeztetik a gyalogosokat, hogy a járda bal oldalán kell sétálniuk.

Nem igazán tudom felidézni, hogy külföldi útjaim során a járda melyik oldalán mentem. Ha esetleg jár valaki erre, akinek vannak friss külországi emlékei ezzel kapcsolatosan, akkor ne habozzon megosztani ezeket a kommentekben. Anglia például érdekes lehet, mint a baloldali közlekedés jól ismert példája, hogy az ottani gyalogosok a járdán is a bal oldalon sétálnak-e.

Egyébként nem tudom, megfigyeltétek-e, de a járművezetőket általában gyalogosan is fel lehet ismerni. Ha, például, éppen kikerülsz valakit a járdán, és ő olyan hirtelen változtat irányt, hogy csak a szerencsén múlik az ütközés elkerülése, akkor az az ember jó eséllyel nem szokott vezetni. Aki viszont sávváltás előtt elfordítja a fejét, és hátrapillant, hogy nem jön-e a külső sávban gyorsabb gyalogos, az szinte biztosan járművezető. :)

14 komment

Címkék: közlekedés társadalom

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

daniferi 2009.07.18. 09:58:15

Igen, ezt én is megfigyeltem magamon, hogy jobbra tartok. Autózom is, s valóban, néha hátranézek, ha átmegyek a járda másik felére. Persze egyszer elütött egy biciklis a nemfigyelésem miatt, így ez is közrejátszik. Pár napja egy szembejövő gyalogos mellett baloldalon mentem el. Fura érzés volt :)

novi 2009.07.18. 10:40:51

nemrég voltam Dublinban, haver megállapítása szerint úgy lehet legkönnyebben megállapítani, h ki a kontinentális (balról) és ki a rezidens(jobbról) , h merre kerüli ki a szembejövőt. és tényleg :)

bodr · http://google.com/+ibodr 2009.07.18. 11:13:08

Utolsó bekezdés RE: Tényleg! :) Eddig észre sem vettem magamon, de most, hogy mondod, rájöttem, én is hátra szoktam pillantani.

A bicajos gyalogosokat is fel lehet ismerni a bringautak mellett: rajta haladnak-e, vagy sem, ha muszáj rajta gyalogolni, akkor kihúzódnak-e a szélére, vagy sem, szétnéznek-e, mielőtt áthaladnak rajta, stb.

moikboy · http://moikboy.freeblog.hu 2009.07.18. 12:54:24

Én is szinte mindig a járda jobb oldalán haladok, de szerintem ebben az is közrejátszik, hogy balkezesként jobban esik ha az ügyesebb kezem van az emberek felé (vagy valami hasonló ösztön játszik közre).

Egyébként lehet, hogy a járdán átveszik az emberek a közúti szokásokat, de hogy a mozgólépcsőn képtelenek mind a jobb oldalra húzódni az is biztos :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.18. 17:16:11

@daniferi: Ha furcsa érzés volt, akkor tényleg belénk lehet égve, hogy ez valami miatt nem helyes. Pedig nem emlékszem, hogy gyerekkoromban mondogatták volna , hogy a jobb oldalon kell menni. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.18. 17:17:49

@novi: akkor mégiscsak lehet benne valami. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.18. 17:19:22

@bodr: igen a bicikliseket is beleértettem a járművezetőkbe, úgyhogy rájuk is vonatkozik

Bár mintha úgy rémlene, hogy engem inkább az autóvezetés szoktatott rá a hátrapillantásra, mint a biciklizés. Talán azért, mert egy biciklibaleset általában kevésbé jár súlyos következményekkel, ezért aki csak biciklizik, az kevésbé figyel erre.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.18. 17:20:52

@moikboy: én jobbkezes vagyok, és mégis a jobb oldalon megyek, vagyis nem az ügyesebb kezem esik az emberek felé

Egyébként ezt miért szempont? Hogy könnyebben lehessen védekezni, ha megtámadnak? :)

őröltbors · http://urespiritos.blog.hu/ 2009.07.19. 13:54:01

"Egyáltalán van ilyen kimondatlan szabály? "

Szerintem van, én legalábbis tudatosan a jobboldalon megyek.

laci_ 2009.07.22. 09:22:49

Nem akarok kötözködni, de a jobbkéz szabály azt jelenti, hogy elsőbbséget adsz kereszteződésben a jobbról érkező járműveknek. Amire Te gondoltál, az a jobbratartás.

bodr · http://google.com/+ibodr 2009.07.22. 10:11:15

Megfigyeltem, uszodában is JOBBRA TARTÁS van, aki pedig nem így tesz, az felborítja a rendet, és a többiek nem kedvelik. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.22. 11:03:54

@laci_: Tisztában vagyok a különbséggel, de nem tartottam fontosnak precízen fogalmazni, mert az olvasók számára úgyis egyértelmű, miről van szó.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.22. 11:04:24

@bodr: Az uszoda gondolom a járdából következik, mert az úszók többsége gyalogolni is szokott :)

kaqxar 2009.07.22. 14:22:27

@őröltbors: én is

a repülőtereken a mozgó járdán is mindenki jobbra tart, aki meg csatlakozáshoz siet, az tud galoppozni.

az utcán is szerintem ez jellemző, de csak akkor, ha a járda szélessége (szűk) indokolja. olyankor megy a jobbrtarts! Ugyanakkor pl a körúton nem igazán van gond a haladással, tehát mindenki megy, ahol jól esik.

az esikről jut eszembe. ezt az egészet persze felborítja az eső, mert olyankor mindig az halad a fal mellett, akinél nincs esernyő, mindegy, hogy jobb, vagy bal :)
süti beállítások módosítása