Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Problémamegoldás alvással

2010.11.07. 18:00 blogíró

Nemrég láttam az Eredetet, és elég jónak találtam, bár furcsa volt, hogy a szereplők külön tárgyakat használtak az ébrenlét tesztelésére, hiszen a tudatos álmodás művelői már egyszerűbb módszereket is kitaláltak erre. Mindenesetre a film kapcsán botlottam bele az álomkeltetés szócikkbe a Wikipédián, ami azt fejtegeti, hogyan lehet álmokat tetszőlegesen választott témák köré szervezni.

Ezt a lehetőséget sokféleképpen ki lehet aknázni egyéni ízléstől függően (repüléses álmok előidézése, stb.), de nekem a problémamegoldásra való felhasználása tűnt a legérdekesebbnek. Sokszor hallani olyat, hogy valaki az álmában bukkant rá egy nehéz probléma megoldására, ezért nem lenne haszontalan, ha ezt tudatosan is lehetne alkalmazni, nem csak alkalomszerűen. A wiki által linkelt Scientific American-cikkben bővebben is tárgyalják az álmok irányításának kérdését, de a problémamegoldással kapcsolatos felhasználás alapvetően két lépésből áll:

Egyrészt elalvás előtt a problémára kell koncentrálni, hogy amikor elalszol, akkor éppen az járjon a fejedben. Ez kézenfekvően hangzik, de nem könnyű megvalósítani a gyakorlatban, ha az ember agya nincs arra tréningezve, hogy egy dologra tudjon huzamosabban koncentrálni, és ehelyett összevissza csapong. A koncentrációs készség fejlesztése gyakorlással hasznos lehet a jobb eredmény érdekében.

Másrészt nem szabad gyorsan kiugrani az ágyból felkelés után, mert a közvetlenül az ébredés utáni félig éber félig alvó állapotban az ember még emlékszik az álom részleteire, mielőtt végleg elillanna az egész. Ehhez annyit tennék hozzá, hogy aki nem szokott emlékezni az álmaira, és álmokkal akar problémákat megoldani, annak érdemes előbb begyakorolni az emlékezést, hogy ne felejtse el a megoldást, ha esetleg jutna valamire.

Aki pedig lusta a gyakorláshoz, de mégis szeretné kipróbálni az alvásos problémamegoldás technikáját, az alkalmazhatja Edison módszerét is, és keríthet egy maréknyi csapágygolyót. B)

10 komment

Címkék: álom probléma

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

viteez 2010.11.07. 21:50:02

karrierem során már többször előfordult velem, hogy egy adott problémára álmomban találtam meg a megoldást...

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.07. 22:21:02

@viteez: és általában milyen formában jött a megoldás? Teljesen konkrétan vagy valamilyen álombeli helyzet formájában, amit még le kellett fordítani a probléma nyelvére?

Gondolok itt olyasmire, hogy pl. a benzol gyűrű felfedezője egy saját farkába harapó kígyót látott álmában, és ez adta neki az ötletet a molekula alakjához.

a kis lebowski 2010.11.08. 08:47:52

Én informatikában dolgozom és többször is előfordult, hogy álmomban jöttem rá egy probléma megoldására. De ugyanez megtörtént pl. kalandjátékoknál is.
A legkülönösebb talán analízis szigorlat során történ, amikor már vizsga előtt napokkal nagyon stresszeltem, aztán kb. 2 nappal az esemény előtt megálmodtam, hogy kinél fogok vizsgázni és melyik tételt fogom kihúzni (46 közül). Bár jobban belegondolva ez utóbbinak lehet, hogy semmi köze nem volt a bejegyzés témájához(?).

UnA 2010.11.08. 11:24:07

Csatlakozok viteez és kis lebowski hozzászólásához, mert nekem is többször volt hasonló élményem, hogy egy olyan probléma, ami nagyon foglalkoztat képes átszűrődni az álmokba és úgy ébredtem fel, hogy már tudtam rá a választ. Általában informatikai kérdésben, de legutóbb ajtószerelés közben :)

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2010.11.08. 12:05:12

Ebben a témában majd mindent leírtak már a buddhisták. Külön gyakorlataik, álommeditációik vannak aminek lényege, hogy rádöbbentsék a gyakorlót,az élet és az álom ugyanúgy illuzió.

Szabó Lőrinc

Dzsuang Dszi álma

Kétezer évvel ezelőtt Dzsuang Dszi,
a mester, egy lepkére mutatott.
- Álmomban - mondta, - ez a lepke voltam
és most egy kicsit zavarban vagyok.

- Lepke, - mesélte, - igen, lepke voltam,
s a lepke vígan táncolt a napon,
és nem is sejtette, hogy ő Dzsuang Dszi...
És felébredtem... És most nem tudom,

most nem tudom, - folytatta eltünődve, -
mi az igazság, melyik lehetek:
hogy Dzsuang Dszi álmodta-e a lepkét
vagy a lepke álmodik engemet? -

Én jót nevettem: - Ne tréfálj, Dzsuang Dszi!
Ki voltál? Te vagy: Dzsuang Dszi! Te hát! -
Ő mosolygott: - Az álombeli lepke
épp így hitte a maga igazát! -

Ő mosolygott, én vállat vontam. Aztán
valami mégis megborzongatott,
kétezer évig töprengtem azóta,
de egyre bizonytalanabb vagyok,

és most már azt hiszem, hogy nincs igazság,
már azt, hogy minden kép és költemény,
azt, hogy Dzsuang Dszi álmodja a lepkét,
a lepke őt és mindhármunkat én.

Bambusznyárs · http://fighter.blog.hu 2010.11.08. 12:06:00

Ja és nagyon tetszik a bejegyzés!

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.08. 17:26:10

@a kis lebowski: a jövőbelátás valóban nem került szóba a bejegyzésben, bár kétségtelenül hasznos lehet :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.08. 17:27:22

@UnA: érdekes, én nem tudok felidézni ilyet, hogy álmomban oldottam volna meg valamit, de lehet, hogy ez csak azért van, mert általában nem emlékszem az álmaimra, ezért ha meg is oldok bennük valamit, a megoldásra úgysem emlékszem :P

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.08. 17:29:58

@Bambusznyárs: na igen, de az illúzió felismerése hogyan segíti a problémák megoldását az álomban? Bár igaz, hogy ha minden illúzió, akkor a problémák is azok. :P

Dzsuang Dszi álmát én is kedvelem. Egyszer már hivatkoztam is rá, amikor arról volt szó, hogy a világ illúzió. B)

agyvihar.blog.hu/2009/08/06/eletem_a_szimulacioban

viteez 2010.11.26. 22:58:39

@blogíró: teljesen konkrét probléma és megoldás formájában jelentkezett. nem kellett "átvinni az értelmet". logisztikában dolgozom, és van, h át kell szerveznem, optimalizálnom kell valamit (fuvarokat, munkafolyamatokat, emberek munkáját), és munka közben nem jövök rá, majd ezzel álmodom, és reggel izgatottan "heuréka" élményre ébredek, és tudom a megoldást (vagy egy teljesen új ötletet), amit rögtön ki is szoktam próbálni, és rendszerint beválik.

2-3 havonta van egy ilyen élményem.

a legutolsó pl. az volt, hogy az alkatrész könyvelési rendszerünket kellett átalakítanom, és napokig ott ültünk a projekt felett, hogy mi hogyan legyen. egyik este, mikor elaludtam ezen járt az agyam, és hajnali öt órakor arra ébredtem, hogy le kell jegyzetelnem ami a fejemben van, h hogy működjön a program. azóta is azokon az alapokon nyugszik a rendszerünk...
süti beállítások módosítása