Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Balta a vállba, kard a testbe

2009.03.29. 22:10 blogíró

Az egyik barátnőm előszeretettel hangoztatja, hogy szívesebben élne néhány évszázaddal korábban, mert akkor sokkal romantikusabb, kalandosabb, vadregényesebb volt az élet. Férfi lévén én ilyenkor általában arra gondolok, hogy engem bezzeg biztos elvinnének katonának, és a csatákban horrorisztikus sérüléseket szereznék, amiket a korabeli fejletlen orvostudomány nem is tudna ellátni megfelelően.

A Wikipédián erre most egy kellően elrettenő példát is találtam egy korabeli illusztráció formájában, ami a középkori sebészeknek mutatta okulásul a lehetséges sérüléseket. Elképzelem magam, ahogy ott fekszem a csatatéren bármelyik a képen ábrázolt sebesülésből kifolyólag, és egy középkori felcser foltozgat éppen a nem túl higiénikus eszközeivel… Én nem vágyom túlságosan ebbe a kalandos múltba. :)
 

52 komment

Címkék: történelem sebek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spig 2009.03.29. 22:28:56

Milyen igazad van :P Mennyivel könnyebb a mai sebészeknek....ha felrobbanna melletted egy ((időzített? :DD )) bomba,semmi,de semmi dolguk nem lenne... :D Igaz,esélyed sem,hogy túléld.. :P (egyébként egy sámán ilyen piszlicsáré sebekkel biztosan pikk-pakk rendbe rakna :DD )

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.29. 22:35:45

@spig: nyilván ha a fejemre esik egy hidrogénbomba, akkor nehezebben raknának össze :D

Viszont ha lábon lőnének, akkor jó eséllyel meg tudnak gyógyítani, míg akkoriban ha karddal átszúrták a lábat, akkor volt rá jelentős esély, hogy nem tudnak mit kezdeni vele.

Egyébként manapság kevesebb háború is van itt Európában, úgyhogy eleve kisebb az esély, hogy ilyen helyzetben keveredik az ember, mint akkoriban. :)

spig 2009.03.29. 22:39:53

Azért régebben is voltak békés időszakok...:)

Az ember nemcsak a műtéti technikákat és a fertőzések elleni küzdelmet tökéletesítette,hanem az egymás kinyírására szolgáló eszközöket is.Szerintem nem lenne több esélyed egy mai háborúban. :'(

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.29. 22:46:38

@spig: azért inkább most tennék próbát, ha lehet választani. :)

De az vigasztal, hogy a smiley-t elnézve megsiratnál. ;) :D

spig 2009.03.29. 22:49:48

Azt csak első felindulásomban tettem oda...tudod,milyen meggondolatlan,könnyelmű és léha kijelentéseket tudok tenni:DD

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.29. 22:55:53

@spig: Nagyon a szívedre vetted, pedig a fórumon is megírtam, hogy nem ez volt a jó szó, de nagyon leragadtál ennél. :D

Azért kicsit sajnálnál, tudom. ;)

Most mentem aludni. Remélem nem a középkorról fogok álmodni. :DDD

spig 2009.03.29. 23:01:01

Ezt már nem lehet szépíteni :))

Én is megyek.Remélem szép középkori álmaim lesznek:P :D

bodr · http://google.com/+ibodr 2009.03.30. 00:22:50

Engem szempillantás alatt eltett volna láb alól az inkvizíció, csak amolyan romantikus kalandképpen.

cincinnatus 2009.03.30. 00:54:32

Mintha az ember boldogsága, élete teljessége azon múlna, hogy steril-e a szike......;):D:D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.30. 07:40:41

@spig: Voltak? Én nem álmodtam erről, vagy szerencsére nem emlékszem rá. :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.30. 07:41:37

@bodr: Ne a mai énemből indulj ki. :D Lehet, hogy ott egyszerű földművesnek születtem volna, aki ura parancsára engedelmesen vonul a harcba. :)

Te élnél a középkorban?

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.30. 07:43:49

@cincinnatus: Hát azért szerintem ezen is múlik :)

Vannak dolgok, amiket magától értetődőnek veszünk, és igencsak hiányoznának, ha nem lennének.

Vagy téged nem zavarna például olyan apróság, hogy a nem steril eszköztöl elfertőződne mondjuk a lábad, és jobb híján hoznák a fűrészt...

spig 2009.03.30. 10:10:19

@blogíró: A láb nem csak nem steril fűrésztől tud elfertőződni...fertőzést kaphatunk a mai túlsterilizált világban is.
Lehet,hogy pont nekem nem kéne ilyesmin rágódnom,de álltam már a másik oldalon is,és gyakran jut eszembe olyasmi,hogy hol a határ.Meddig játszhatunk istent?Meddig,hányszor fűrészelhetjük rövidebbre és rövidebbre azt a lábat,kényszerítve tulajdonosát az életre? Ezt tetszene neked?Mert ma egész sokáig lehet így húzni...A középkorban ritka lehetett,hogy egy ilyen eseményt túléljen valaki..
(a fűrészt helyettesíthetjük tetszés szerint más válogatott kínzóeszközökkel,úgy mint műszív,lélegeztetőgép,kemoterápia,stbstb...)

Ma már ott tartunk,hogy olyanokat is megmentünk,akiket nem kéne...(bocsanatbocsanat...).Nincs már természetes szelekció,továbbadjuk hibás génjeinket,és meghosszabbítjuk azok szenvedését is,akik egy ilyen malőr miatt régebben nem érték volna meg az első születésnapjukat sem.(Vagy ne legyen öröklött az a betegség,lehet szerzett is..)
Amíg az életre (vegetációra) kényszerített is egyetért ezzel,talán nincs gond.Már ha cselekvőképes,és tudatában van annak,mi történik vele..A baj az,hogy nem tudjuk,hol a határ.A szabályokat be kell tartani,de kérdés,miért pont ez a szabály? Miért pont ott húzták meg?
Most csak a dolgok sötétebbik oldaláról írtam dióhéjban,tudom,vannak remek vívmányaink is...:)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.30. 16:27:55

> Ma már ott tartunk,hogy olyanokat is megmentünk,akiket nem kéne...(bocsanatbocsanat...)

Miért kell bocsánatot kérni? Mindenki tudja, hogy ez így van. Ami áldást hozott az orvostudomány, annak egy részét semlegesítjük azzal, hogy a természetes szelekciónak keresztbeteszünk.

Az életbentartással kapcsolatban meg azt gondolom, hogy az emberi méltóságot sérti, hogy életben tartanak valakit akinek már agyfunkciói sincsenek csak azért, hogy a biológiai életfunkcióit fentartsák. Állítólag az élet nevében teszik ezt, de az Élettel nem törődnek. Ahol nincs életminőség, ott már csak vegetálás van.

Eutanáziapárti vagyok.

spig 2009.03.30. 18:44:31

@blogíró: "Miért kell bocsánatot kérni? Mindenki tudja, hogy ez így van."
Nem tudja mindenki...vagy ha tudja,úgy csinál,mintha nem tudná.Sokak szerint az orvosnak kötelessége mindenáron életben tartani a beteget.Akkor is,ha pont a beteg nem akarná már...önzőek vagyunk?Persze nehéz elengedni az,akit szeretünk,elfogadni,hogy ő már nem akar itt lenni.
Egyetértek,az élet szerintem sem a vegetálással egyenlő.
Látod,volt valami jó abban az átkos középkorban is :D

Törzsvendég:-) 2009.03.30. 20:06:18

A gondolat az jó,hogy más korban jobb lett volna élni.Én pl. a századelőt kultiválom.:-)Ez a középkor nem tetszik.

Törzsvendég:-) 2009.03.30. 20:11:10

Most nézegetem ezt a fotót,micsoda alsógatya van ezen a fazonon,rendesen vékonypántos.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.30. 22:10:52

@Veréb75: A századelőt miért? Mi van, ha úgy alakul, hogy mosónő lennél akkor a külvárosban? Az sem lenne túl fényes élet.

A gazdagoknak akkor sem volt rossz soruk, de a szegények ma jobban élnek, mint akkor.

cincinnatus 2009.03.31. 01:38:56

@blogíró: Szerintem ezen csak az élet hossza múlik, de nem a minősége...;) Természetesen minőség alatt nem a civilizációs vívmányokkal telepakolt fogyasztói társadalom kényelmét értem. Ha akkor élnék, fogalmam sem lenne a sterilitásról, így hiánya sem nagyon zavarna. Valami babonával megmagyaráznám mitől üszkösödik a lábam....ha pedig tanult, felvilágosult ember lennék, mondatnék pár misét magamért.;):)

nyuszisz 2009.03.31. 05:50:42

Lehet, hogy már nem is élnék, ha a középkorban születtem volna. Jobb a mai kor, de még jobb lenne a jövőben élni, talán (csak mert kíváncsi vagyok, milyen lesz).

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.31. 08:04:06

@cincinnatus: Azért szerintem az életminőség attól is függ, hogy például van-e lába az embernek vagy nem. Én inkább azt választom, hogy alkalomadtán a modern orvostudomány mentse meg, mint hogy valami banális fertőzés miatt elveszítsem, és valami babonával vigasztaljam magam.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.31. 08:06:28

@nyuszisz: Nem vagyok biztos benne, hogy az a jövő olyan szép lesz. Lehet, hogy valami háborúban elpusztítunk mindent, és ugyanolyan lesz, mint a középkor. :)

spig 2009.03.31. 15:23:45

@blogíró: Ne légy ilyen pesszimista.Lehet,hogy a középkorban valami várúr lehetnél,kastéllyal és királykisasszonnyal :DD

spig 2009.03.31. 15:24:32

@blogíró: Igen,az vagyok.Az élet addig élet,amíg van értelme.

spig 2009.03.31. 15:26:32

@cincinnatus: neked is van igazságod,amiről nem tudom,hogy létezik,az nem is hiányzik :) Mondjuk egy láb a középkorban is,és most is hiányozna :))

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.03.31. 16:39:46

Nagyon tetszett a bejegyzés!:)))

Most nincs időm többre, este visszajövök:)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.31. 18:01:14

@spig: Realista vagyok. :D Akkoriban csak a váruraknak volt kellemes életük, de még az övék is sokkal kényelmetlenebb volt, mint egy mai átlagpolgáré.

Egy mai fürdőszobáért lehet, hogy akkoriban egy egész várat is adnának. :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.03.31. 18:02:45

@hölgyválasz: pedig ez csak egy eléggé összecsapott darab volt :D

Törzsvendég:-) 2009.03.31. 18:44:35

Elszállt egy nagycsomó írásom.:-(

Törzsvendég:-) 2009.03.31. 18:49:34

@blogíró: Ezt a szerénységet...:-)

Törzsvendég:-) 2009.03.31. 19:16:32

@blogíró: Pont azt ecseteltem az elszállt írásban,hogy nem mosónő szeretnék lenni.Egyet kell értenem spiggel,te néha elég negatívan közelítesz dolgokhoz.:-)Lehet nem is nő szerettem volna a századelőn,hanem egy kávéházi nőcsábász pl.:-)Na szóval akor azért tetszik mert akkor bizony voltak még értékek,ezt hiányolom a mai korunkból.

spig 2009.03.31. 21:06:36

@blogíró: Én is fürdés és fürdőszoba-mániás vagyok...:) Csak akarni kell ;) A fürdőkultúra már a rómaiaknál is kiemelkedő volt.Ha gondolkodó és olvasott várúr lennél,csináltathatnál magadnak egy remek fürdőt,még szaunát,tepidáriumot is :))

nyuszisz 2009.03.31. 21:57:53

@blogíró: akkor legjobb lenne időutazni és megnézni előbb, milyen a jövő :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.01. 07:47:41

@Veréb75: Ez fel sem merült bennem, hogy nemet váltva is visszatérhet az ember. :) Akkor én talán király ágyas szeretnék lenni. Mondjuk Madame Pompadour? :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.01. 07:49:59

@spig: Nem olyan egyszerű ez. A fürdőhöz olcsó energia kell, ami akkor nemigen állt rendelkezésre.

Ha egy szolga hordja vödrönként a vizet, az azért nem ugyanaz. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.01. 07:51:11

@nyuszisz: ja, szóval biztosra akarsz menni? :D

Így én is benne lennék, de mi van, ha nincs retúrjegy? Úgy is bevállalnád? ;)

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.04.01. 09:06:01

Szia, jó reggelt, végre ideértem:)

Na szóval.
Ahogy ránéztem a képre, rögtön Ráth-Végh István Fekete krónika címűje jutott eszembe, amiben hasonló illusztrációkat látni, csak épp a középkori kínzások egyike-másikaként:)

Egyébként - pláne az utóbbi évek fékevesztett tempójában hajszolódva - egyre többet jut eszembe nekem is barátnőd képzelgése, milyen jó lenne letűnt korok nyugijába, kényelmébe élni.
Persze ilyenkor nem a gályázó szolga, cselédjány képe rajzolódik ki, - mert ugyan akkor mi lenne a különbség? - hanem nyilván az úrnőé:)
Namármost, a dolog totál kétesélyes, mert ha vissza is lehetne reppenni évszázadokat, akkor sem biztos, hogy utóbbi szerepkörbe sikeredne, az meg ugye minimum kimerítené a pech fogalmát:)

A sebészek különös módon készültek fel mindenesetre:)
És hát nem sok jövöt jósolnék Neked ott a csatamezőn, akár csak egy vádlilövéssel:)))
Az a gyanúm, a regeneráló- és természetes ellánállóképességedre jóval nagyobb szükséged lenne, mint felcserre:)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.01. 18:06:15

@hölgyválasz: A Ráth-Végh könyveket én is szerettem annak idején. Az egyikben arról is volt szó, hogy a szolgák felszolgáláskor a tenyerükbe fújták az orrukat, meg rátüsszögtek az ételre.

Szóval jobb nem belegondolni, hogy akkoriban mi került az ételedbe, amíg eljutott hozzád, még ha úrnő voltál is... Persze ilyen manapság is van, de akkoriban a higiéniát még hírből sem ismerték itt Európában.

Lásd: agyvihar.blog.hu/2008/11/27/piszkos_szerelem

nyuszisz 2009.04.01. 20:43:02

@blogíró: biztos tanakodnék, de végül igent mondanék, mert nem lenne mindennapi lehetőség, és ha oda menne, vissza miért ne? :)

spig 2009.04.01. 22:25:55

@blogíró: "Ha egy szolga hordja vödrönként a vizet, az azért nem ugyanaz. :)"
Majd több szolga hordja:D :P

cincinnatus 2009.04.02. 00:34:30

@spig: Talán csak kettő hiányozna jobban....;):D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.02. 16:02:41

@spig: Ja, ha valakinek ennyi szolgája van, úgy könnyű. :D

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.04.02. 19:50:33

blogíró · agyvihar.blog.hu/ 2009.04.01. 18:06:15

Nagyszerű!
Ráth-Végh és sci-fi rajongó , 2 in 1 !:)
Ezeket én is szeretem, azaz inkább szerettem, manapság alig van időm olvasni.

Olvastam a Piszkos szerelmedet, tetszett!:)))

Azt hiszem, érdemes lesz nekem visszajárogatni ide!:)

Üdv.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.02. 22:42:07

@hölgyválasz: Ezek szerint te nem vagy nő, mert a sci-fi-t általában a férfiak szeretik. Legalábbis bennem él ez az előítélet. :D

Dzsondzsi 2009.04.09. 07:37:41

Jottem rongalni azt az eloiteletes statisztikadat! :-)

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.04.09. 09:12:32

@blogíró:

Na ne viccelj már!
Stanislaw Lem-en NŐttem fel !:)

Apropó!
Már nem is tudom, melyik csatornán /majd utánanézek és jelzem Neked, ha el nem felejtem/ láttam a jövő heti műsor beharangozójában a Solaris-t!
Remélem sikerül, megnézni!:)

NG-t én is szeretem, gyakran nézem, a posztbélit speciel nem láttam, de érdekes lehetett, így a bejegyzésedet olvasva...

Off
olvastalak a Tótán,
hát ami azt illeti, a bödön és annak kiüresedett legalja, már igen kevesek számára nyújthat marakodásra hajlamosító koncot, hát úgy döntött a falka, nem tolongnak, csak körbeállják és nézik azt a párat, akiknek a nyelve mindig is közelebb volt a falathoz....
On

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.09. 17:07:10

@blogíró: "Stanislaw Lem-en NŐttem fel !:)"

Az igazi lányok Barbie babákon nőnek fel, nem lengyel sci-fi írókon! :DDD

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2009.04.12. 19:13:18

@blogíró:

Én most vagy nem vagyok igazi, vagy egyszerűen csak Barbie babám nem volt:)

Adós vagyok a Solaris -al :

Jövő hét kedd : Film2 22:45

forumuser 2009.04.14. 17:02:20

Barátosnédnak mondd legközelebb, hogy gondolkodjon egy kicsit azon, hogy hogyan éltek a cselédek és a parasztok. Nem valami romantikusan, szvsz.
Erre kevesen gondolnak, amikor réveteg tekintettel fodros ruhákról és lovagias férfiakról ábrándoznak.

spig 2009.04.14. 20:19:37

@blogíró:
A fórum "fejlesztés" alatt...hamarosan jobb,gyorsabb,stb lesz. :O
:D :D :D
süti beállítások módosítása