A wikipédián sétálva láttam, hogy külön szócikk van a filozófia egyelőre megoldatlan problémáiról. Néhány példa közülük:
A Molyneux-probléma: ha valakinek, aki vakon születik, és megtanul érintéssel különbséget tenni egy gömb és egy kocka között, visszaadják a látását, akkor képes lenne pusztán a látványuk alapján megmondani két tárgyról, hogy melyik a kocka és melyik a gömb? John Locke, aki megfogalmazta a kérdést, úgy gondolta, hogy nem lenne képes erre, mert a látás és a tapintás két független érzékelési mód. Bár ő ezt gondolatkísérletnek szánta, az orvostudomány fejlődésével egyszer akár a gyakorlatban is ki lehet majd próbálni, és az véglegesen eldönti a kérdést. B)
Amikor régebben írtam itt arról, hogy két különböző ember mást érthet a kék és a barna szín alatt, nem néztem utána jobban a témának, pedig a qualia problémája éppen azzal foglalkozik, hogy a tudatos érzékelésnek milyen szubjektív vetületei lehetnek. A színek esetében például elképzelhető, hogy valaki a fejében zöldnek látja azt a színt, amit kéknek nevez. Az égre nézve azt mondja, hogy kék színű, de csak azért, mert megtanították neki, hogy a saját "kék" színe arra a színre utal, de belül valójában zöld eget lát.
Az erkölcsi szerencse (a kifejezés nyersfordítás tőlem) problémája: a körülmények, melyekre nincs hatással, mennyiben befolyásolják az egyén személyes felelősségét a cselekedeteivel kapcsolatban? Ha valaki például szegény családba születik, akkor rákényszerülhet arra, hogy ennivalót lopjon, hogy ne haljon éhen, egy gazdag család gyermekének viszont nincs szüksége erre. Mondhatjuk akkor, hogy a szegény erkölcstelenebb, mint a gazdag? Avagy a lopás az egyiknek megengedett, a másiknak nem? A kérdés nem pusztán elméleti, hiszen elég sokszor hallhattuk a megélhetési bűnözés fogalmát az utóbbi években. A témáról az erkölcsi abszolutizmus kérdése is eszünkbe juthat.
A szénakazal-paradoxon: a kazal akkor is kazal marad, ha elveszünk belőle egy szálat? Ha igen, mi ha, van még egyet elveszünk? És ha végül elfogy a kazal, mikor szűnt meg kazalnak lenni, és mikor változott át szétszórt szalmaszálakká? Mondhatjuk, hogy legalább 100 szál kell egy kazalhoz, de ez sem az igazi, mert 99 szál miért kevésbé kazal, mint 100? A kérdés azt a problémát feszegeti, hogyan definiálunk objektumokat a világban.
A test és az elme problémája. Pusztán testből állunk vagy a tudatunk a testtől függetlenül létező valami? Az előbbi esetben az a kérdés, hogy a tudat hogyan jön létre az anyagból, az utóbbiban pedig az, hogyan kommunikál egymással a test és az elme, amelyek egymástól függetlenül léteznek. A témában az angolul tudó érdeklődők megnézhetik Shelly Kagan Yale-es előadássorozatát, ami ugyan nem csak erről szól, de az első 9 órában az előadó kimerítő részletességgel járja körül és cincálja szét a fontosabb filozófiai érveket a kérdéssel kapcsolatban.
A demarkáció problémája: hogyan döntsük el, mi a tudomány, és mi nem? A kérdéssel kapcsolatban ajánlom ezt a könyvet, ami alaposan, és elég olvasmányosan járja körül a témát. Szó esik benne többek között az összeesküvés-elméletekről, az ősmagyar teóriáról, és sok más egyébről. A könyvből egy gondolatot idézek ide, ami most az eszembe jut: ha egy álláspont képviselője nem az adott terület szakértőit akarja meggyőzni, hanem a nagyközönségnek ír könyveket azzal az indoklással, hogy a hivatalos tudomány képviselői összeesküdtek, hogy elnyomják az általa képviselt nézetet, akkor erős lehet a gyanúnk, hogy áltudományról van szó. (Lásd például a Herbert Illig-féle kitalált középkor elméletet).
Az első wikipédiás linken még lehet további hasonló problémákról is olvasni. Akik pedig nem tudnak angolul, de érdeklődnek a filozófia iránt, azok megszerezhetik Stephen Law könnyen fogyasztható könyvét, amit már ajánlottam itt egyszer.
_akos 2010.08.05. 23:40:59
Siendor_ (törölt) 2010.08.06. 09:15:56
- Az én tippem az lenne hogy meg tudja különböztetni, ugyanis szerintem "vizualizálja" akkor is ha sosem látott. Maximum nem azonnal, hanem kell neki egy kis idő.
- Ez érdekes felvetés, valószínűleg azok a "művészek" akik a mai képeket festik mind ilyenek, mert nekem ezek csak ocsmány tintapacák, és szerintem mindenki másnak is, csak azért ujjonganak egyesek, mert divatos.
- Erkölcsileg ugyanaz lopni. Ugyanakkor a szegény, akinek a lopás a kísértés, nincs rosszabb helyzetben, mint a gazdag, akinek meg a kicsapongó élet, ami erkölcsileg ugyanúgy elitélendő. Ergo mindenkinek megvannak a maga kísértései. Lopni mindenkinek tilos.
- A kazal meg relatív. Ezért is nehéz MI-t csinálni, mert nem számoltatni kell hozzá a szalmaszálakat. Lehet nekem kazal, neked meg még csak kupac. De a "kazalságnak" vannak előfeltételei, pl. hogy domború legyen a halmaz. Ugyanis a kocka alakú meg a bála.
- Valószínűnek tartom az elme létezését.
- Szerintem meg van olyan tudományos "összeesküvés" hogy kirekesszék a mást mondót. Ez megfigyelhető volt azoknál is, akiknek az eredményei végül bekerültek a fősodorba.
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.06. 09:29:35
Csupán annyit állít, hogy ha valaki erre hivatkozik, akkor sokkal valószínűbb, hogy áltudományos nézeteket képvisel, mint hogy neki van igaza mindenki mással szemben.
Siendor_ (törölt) 2010.08.06. 10:56:34
UnA 2010.08.06. 12:20:49
Ehhez annyit tennék hozzá, hogy érdemes utánaolvasni a tudományos gondolkodás történetének ill. annak, hogy tényleg létezik-e ilyen. Ezért nem szoktam foglalkozni az un. szkeptikusokkal sem, mert azok az utolsó általuk ismert ideológia alapján akarják az *igazságot* megmondani és elfelejtik, hogy a szkepszist a saját aktuális álláspontjukra is vonatkoztatni kell.
Aki nem tudja mi az "Anything goes" utána lehet nézni pl. itt:
hu.wikipedia.org/wiki/Tudom%C3%A1nyos_m%C3%B3dszer
vagy itt:
en.wikipedia.org/wiki/Epistemological_anarchism
@Siendor: demarkáció / amatőrizmus:
Ez egy érdekes probléma, mert a profik nehezebben mozdulnak el a mainstreamtől, ezért lehet, hogy egy igazi áttörés az amatőröktől indul el. Amit egy profi nem akar kockáztatni, mert ugye biztos benne, azt másvalaki megpróbálhatja...
UnA 2010.08.06. 12:33:09
majdnem elfelejettem, ez teljesen szubjektív... sose tudhatod meg, hogy a másik mit gondol *pontosan* kéknek. Persze nézegethettek színtáblázatokat, de nem hiszem, hogy az RGB kódok alapján rögzülne :)
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.06. 15:19:14
Azoknak, akik azt hangoztatják, hogy nekik van igazuk, csak a hivatalos tudomány összeesküvése nyomja el őket, az elsöprő többsége kókler és nem zseni
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.06. 15:21:20
Pl. a fizikában régen a fészerben is lehetett ácsolgatni, de amióta részecskegyorsítók kellenek az új felfedezésekhez, azóta az amatőröknek igen csekélye az esélye, hogy érdemben bele tudjanak szólni a profik dolgába.
UnA 2010.08.06. 16:17:32
De nyugodtan cáfolhatsz, ha tudsz olyan eredményről az utóbbi 50 évben, ami valódi eredmény (és nemcsak alfa-béta-bozon-bizon).
fraki 2010.08.06. 21:18:00
Én nem úgy érzékelem, hogy elfelejtenék. Hogyan is felejtenék el? Ez nem egy vallás. Általában tudományosan minél műveltebb valaki, annál inkább szkeptikus. (A radikális szkepticizmusról most nem beszélek.)
Molyneux-probléma: szerintem racionálisan meg tudná különböztetni, még ha reflexből nem is képes a konverzióra, bár a kérdés nyilván arra vonatkozik, hogy létezik-e ez a konverzió az esetükben.
Az erkölcsi abszolutizmus: elvetendő, a megélhetési tolvaj lehet hogy nem jó példa, mert a létbiztonságot már szokták biztosítani a modern társadalmak, de ettől még minden erkölcs csoporterkölcs.
szénakazal-paradoxon: a kérdést értem, de én ezt nem nevezném paradoxonnak. Pontosan ahogy írod: a kategorizáció problematikája, de ez nem paradoxon.
Test és elme: nem független, nincs isten. Ez elég nyilvánvaló egyébként, elég meginni néhány korsó sört. Hogy a tudat hogyan jön létre az anyagból, az egy tudományos kérdés.
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.06. 22:53:43
bodr · http://google.com/+ibodr 2010.08.07. 12:57:47
_akos 2010.08.07. 17:37:31
Azt írod, hogy lopni mindenkinek tilos. De ha nem a lopással nézzük majdnem ugyan ezt a sztorit, hanem például az öléssel. Elvileg az is mindenkinek tilos. De ha valaki véletlenül pont hentes és naponta megöl x darab állatot, az természetes, neki szabad, elfogadjuk.
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.07. 17:47:51
A test-elme problémával kapcsolatban viszont még nem hallottam, hogy akár a pszichológia, akár az idegtudomány döntő bizonyítékkal szolgált volna egyik vagy másik álláspont mellett. B)
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.07. 17:49:06
_akos 2010.08.08. 07:57:53
Kb ilyesmire gondoltam. Arra, hogy a lopás megítélése is változik annak tükrében, hogy ki, hogyan, miért követi el, ugyan úgy, mint ahogy az se mindegy, hogy egy aranyos báránykát vagy egy szúnyogot ölünk éppen meg.