Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Miért félnek a nők az egértől?

2009.02.19. 16:13 blogíró

Ha nőkről és egerekről van szó, akkor a legtöbb ember fejében a két dolog úgy kapcsolódik össze, hogy a nők egy egér láttán sikongatnak, székre állnak, és úgy általában frászt kapnak a futkározó-cincogó jószág látványától. Nem tudom, hogy ez a reakció a való életben mennyire általános, de a családunkban tudok ilyen nőről, illetve egy fórumon nemrég egyszerre két nő is kifejtette nekem, hogy lényegében ők is így vannak vele.

Van egy másik hasonló közvélekedés is, ami szerint az elefántok is félnek az egértől. Ez elsőre komolytalanul hangzik, de nem teljesen alaptalan, mivel az elefántok félnek az olyan hangoktól, amik közelről jönnek, és nem tudják azonosítani a forrásukat. Ha az egér ott neszez a lábuknál, akkor hiába néz ki az elefánt a fejéből, nem látja, hogy mi kelti a hangot, ezért érthető, hogy inkább arrébb kotródik.

De mi a helyzet a nőkkel? Náluk is valami genetikai oka lehet ennek? Egyáltalán mi a félelem tárgya? Félnek, hogy az egér a lábujjukba harap, vagy felszalad a lábszárukon? Egyik lehetőség sem túl valószínű, ezért utánanéztem a Wikipédián a témának, ahol megemlítették, hogy az egértől való félelem egyrészt normális reakció egy váratlan ingerre (rohan valami a földön), másrészt szociális kondicionálás eredménye.

Az utóbbit sajnos nem részletezték, pedig ez az érdekesebb vetület, de következtetni azért lehet arra, hogy mi lehet a dolog mögött. Egyrészt a cikkben is megemlítik a Tom és Jerry rajzfilmeket, ahol gyakran látni, hogy a szakácsnő sikítozva ugrik fel egy székre, amikor meglátja Jerry-t, és nógatja Tomot, hogy kapja már el. Lehet, hogy a TV előtt ülő kislányok fejében már itt megtelepszik a minta, hogy ha jön az egér, akkor a legbiztosabb, ha székre áll az ember lánya, amíg a veszély el nem múlik, vagyis a konkrét szituációban lényegében automatikusan követik a korábban látottakat.

Ahogy visszagondolok, gyerekkoromból nekem is rémlik olyan jelenet a szülői házból, hogy az egér szaladt a fal mellett, a nők sikongva félrehúzódtak előle, és jött a bátor és erős férfi, aki megfogta, és eltávolította az alkalmatlankodó jószágot. Ha egy kislány látja ezt otthon, akkor az élmény vélhetőleg a rajzfilmhez hasonlóan (sőt, annál jóval erősebben) beleprogramozza, hogyan kell viselkednie ebben a szituációban.

Ha így van, akkor csupán a nők egy generációjának kellene erőt vennie magán, és nem kimutatni a félelmét otthon a gyerekek előtt, és akkor örökre meg lehetne szabadulni ettől a zavaró sztereotípiától. :)

 

47 komment

Címkék: jelenség

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Törzsvendég:-) 2009.02.19. 17:11:18

Momentán én nem félek az egerektől,sőt birom őket.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.19. 17:16:30

@Veréb75: természetesen nem minden egyes nőről van szó, hanem az átlagról.

Te ezek szerint nem vagy átlagos. ;)

Törzsvendég:-) 2009.02.19. 17:37:42

Az is lehet,hogy nem vagyok nő.:-)De ez csak poén volt.:-)Nekem mástól van fóbiám.

Törzsvendég:-) 2009.02.19. 17:38:23

Ja és az RSS-ről értesülök már.:-)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.19. 18:05:26

@Veréb75: szuper! :) Felvetted már a filmes blogjaidat is?

Azt nem kérdezem, hogy milyen fóbiád van, mert van, aki nem szereti elárulni. :)

Törzsvendég:-) 2009.02.19. 18:35:56

A Filmbuzi ott figyel.:-)És benne a Red Cliff (nehogy keleti film nélkül maradj.:-)
Fóbiák: Magas épületek alatt nem megyek soha,félek,hogy valami rám esik.És félek a villámlástól is,de attól nagyon, a liftről nem beszélek azt tudom még kezelni,de utálok liftezni (szükséges rossz).Nem is tudom,fóbiák ezek?Mi egyáltalán a fóbia,valamilyen beteges írtózás vagy félelem?Azért a kígyókat nem simogatnám meg.Te félsz valamitől?Vagy van fóbiád?

Sonja White (törölt) · http://sonjawhite.blogol.hu/ 2009.02.19. 18:36:10

Én sem félek tőlük. Tök aranyosak.

Törzsvendég:-) 2009.02.19. 18:39:04

Hexakosioihexekontahexafóbia
Ezt mondd ki egymásután.:-)

Törzsvendég:-) 2009.02.19. 18:42:28

Na még egy eszembe jutott, palacsintasütés fóbiám is van,soha nem sikerül.:-)

berink 2009.02.19. 19:09:19

megihlettelek?:D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.19. 19:19:46

@Veréb75: A villámlástól miért kell félni? Úgysem csap beléd, de ha mégis, akkor úgyis mindegy. :)

Nekem ha lenne is fóbiám, nem tárnám a világ elé. Még visszaélne vele valaki, ha azt mondanám, hogy félek a seprűktől, vagy hasonló. :DDD

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.19. 19:20:43

@berink: Te vagy a múzsám. Remélem örülsz neki. :D

Nem is kérdeztem, hogy te mit félsz az egérben? Azt, hogy felszalad a lábadon?

berink 2009.02.19. 19:28:23

nagyon boldog vagyok, a kiemelt téma kapcsán különösen:D

nem félek az egértől, hanem iszonyodom:D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.19. 20:01:48

Meg tudod fogalmazni, hogy mitől iszonyodsz? Attól, hogy hozzádér? Vagy a fertelmes cincogásától? :DDD

berink 2009.02.19. 20:41:05

nem tudnám megfogalmazni, már a látvány kiváltja a hisztit:D

bodr · http://google.com/+ibodr 2009.02.19. 23:18:46

Jelentem, az én édesanyám arra szocializált, hogy ugorjak a székre, mégsem ugrom.

Korábban bátyámmal versenyeztünk, melyikünk tudja lecsapni korábban az egeret, ő műanyag lapáttal, én papuccsal felfegyverkezve, míg anyukánk kint szurkolt sikítozva. Manapság inkább üvegbe tesszük, dobunk be neki némi kaját, fél órát gyönyörködünk benne, majd kivisszük az erdőbe és elengedjük.

Mindenki, aki gombszemű, az cuki.
Az egér gombszemű.

spig 2009.02.19. 23:56:13

"Ha egy kislány látja ezt otthon, akkor az élmény vélhetőleg a rajzfilmhez hasonlóan (sőt, annál jóval erősebben) beleprogramozza, hogyan kell viselkednie ebben a szituációban."


Tiszta agykontroll,nem...? ;)

cincinnatus 2009.02.20. 00:42:52

Nomen est omen....:D Tudományosan bebizonyosodott, hogy a nők az elefántoktól származnak, de legalábbis rokonok.;) Ha pedig nem néznek Tom és Jerryt már fel sem fut a karjukon a ruhájuk alá a lisztesládából vagy a búzászsákból az egerentyű.....Fránya szocializáció, ohne empíria:))

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 06:52:25

@bodr: papuccsal leütni az egeret? te nagyon brutális leány lehetsz. :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 06:54:01

@spig: az otthoni környezet teljesen az. :) szokták mondani, hogy amit otthon hall/tapasztal kis korában a gyerek, az kb. olyan, mintha amikor egy üres lemezbe váj vájatot a lemezjátszó.

Jól vigyázz, hogy te mire programozod majd a tiédet. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 06:55:11

@cincinnatus: nem szép dolog a gúnyolódás. :D lehet jobb elmélettel is előállni, ha van. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 06:56:34

@spig: te félsz az egerektől?

bár aki tengerimalacot tart, az biztos nem fél, mert az olyan, mint egy nagy, kövér egér. :DDD

daniferi 2009.02.20. 09:30:16

Én pasi vagyok, s az egértől nem félek. Sőt, a kígyóktól, pókoktól sem. Az én fóbiám a méhek, darazsak és egyéb hasonló élőlényektől van. Persze ennek van oka is, gyerekkoromban egy csapat darázs támadott meg, elég sok csípést kaptam az arcomon.

spig 2009.02.20. 15:06:12

@blogíró:
Egyetértek,nem mindegy,mit hoz otthonról az ember.Engem pl középiskolás koromban mindig dolgozni küldtek egy hónapra a szüleim,hogy megbecsüljem a kétkezi munkát. :)) Így voltam kisállatgondozó is többek között egy telepen,ahol kísérleti állatokat tenyésztettek.Patkányokat és egereket takarítottam,etettem és itattam.Malacok is voltak,kaptam is ajándékba egyet :))
(Berink,ha láttad volna,ahogy a farkuknál fogva kettesével emeltem ki a patkányokat a ketrecből...) :D A farkuk nekem sem tetszett,mert hideg volt,és olyan gumiszerű.De egyébként nagyon jópofa,értelmes állat a patkány.Az egérkék meg egyenesen aranyosak voltak.A mutánsak között votak göndörszőrűek is :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 17:28:41

@spig: akkor nem is kérdezem, hogy félsz-e tőlük, mert nyilván nem. :)

Malacot kaptál ajándékba? Micsoda véletlen egybeesés. ;)

bodr · http://google.com/+ibodr 2009.02.20. 21:11:43

A tengerimalac egy nagy, kövér egér, LOL.

Daniferivel maximálisan együttérzek. Én zümmögő állat fóbiás vagyok. A pókokat és a legyeket és társait sem kedvelem, nem jó hozzájuk érni, és nem szeretem hallani és az ujjaimmal érezni, ahogyan összeroppan a testük a halál pillanatában, mert ettől kiráz a hideg (szó szerint, nem emocionális értelemben, hiszen brutális leány vagyok), de leginkább a darázs és a dongó és a cserebogár közeli jelenléte hozza ki belőlem a védtelen nőt.

spig 2009.02.20. 21:13:48

Véletlenek pedig vannak :D

spig 2009.02.20. 21:21:51

@blogíró:
"bár aki tengerimalacot tart, az biztos nem fél, mert az olyan, mint egy nagy, kövér egér. :DDD "

Nem feltétlen,némelyik pont olyan,mint egy icipici bárány :D ;)

Sonja White (törölt) · http://sonjawhite.blogol.hu/ 2009.02.20. 21:33:56

Kicsit off:
Most az jutott eszembe, hogy általános iskolás koromban voltak aranyhörcsögeink, és hogy, hogy nem, :) lettek kishörcsögök. Iciripiciri, teljesen csupasz, rózsaszin kis valamik.. A bőrük elég átlátszó volt, látszott, ahogy nyelik a tejcsit....
Hát ilyen aranyosságot azóta sem láttam :D
Kicsit off vége.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 21:37:55

@bodr: Remélem nem vetted zokon a brutális leányt. ;)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 21:38:53

@spig: minden nézőpont kérdése. :D

Vagy inkább: egy anyának mindig a saját gyermeke a legszebb :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.20. 21:40:18

@Sonja White: és az is látszott, hogy a tej összegyűlik belül? :)

spig 2009.02.20. 23:30:41

@blogíró: "Vagy inkább: egy anyának mindig a saját gyermeke a legszebb :) "

A én malackámnál rondább nincs a földkerekségen :D:D

bodr · http://google.com/+ibodr 2009.02.20. 23:49:00

Nem szokásom. Főleg, amíg igazat beszélsz.

berink 2009.02.21. 12:02:43

@spig: malackám, te egy hős vagy:)
boncolnod nem kellett ilyen állatkákat?

spig 2009.02.21. 16:33:31

@berink:
Áááá...nem vagyok én hős.A pókokat ki nem állhatom,és a kígyókat sem...főleg a nagy szőrös pókokat nem szeretem. :D

Szerencsére többnyire csak békakísérletek voltak,és azt is párban csináltuk,így én egy béka fejét sem vágtam le....nem tudtam volna megtenni,még ha megbuktatnak sem :X

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.21. 17:12:19

@spig: Remélem a füle hallatára azért ezt nem mondod. Rosszul esne neki. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.21. 17:15:07

@spig: Nem szereted a pókokat? Van olyan TV műsor, ahol Ferrariért pókot kell enni :)

www.youtube.com/watch?v=r4nvU58cF9s

Berink, neked is ajánlom megtekintésre. :D

spig 2009.02.21. 17:38:29

@blogíró:
"Remélem a füle hallatára azért ezt nem mondod. Rosszul esne neki. :) "
Tudja,hogy nem a szépségéért szeretem.De azért legközelebb befogom a fülét :D

berink 2009.02.21. 17:47:26

@spig: érdekes, nekem meg ezekkel nincs bajom...persze, csak ha ártalmatlanok:) veszélynek nem teszem ki magam feleslegesen:)

berink 2009.02.21. 17:48:48

@blogíró: nem lesz ferrarim:D

te megtennéd egy autóért? vagy bármiért?

spig 2009.02.21. 17:53:58

@blogíró:
Nem is tudom,jó-e,hogy nemrég ettem meg az ebédemet... :O
Aki ilyet csinál,az hulye.Meg az is,aki kitalálja.És az is,aki ezen szórakozik...Ha jól tudom,volt nálunk is hasonló műsor régebben,ahol marhaagy-meg szemturmixot ittak.Talán. :O
Arra gondoltam,hogy valószínűleg volt valami umbulda a dologban,mert nem hinném,hogy van épeszű ember,aki kockáztatja az egészségét (pl Creutzfeld-Jacobs kór,stb) egy idióta verseny miatt....és hol van ilyenkor az ANTSZ? (jaj de naív vagyok)
A mostani gyerekek ezekhez hasonló "remek" műsorokon nőnek fel...meg is van az eredménye. :X
Na ilyenkor szeretnék nagyon pár száz évvet visszamenni az időben.Ennyire talán nem voltak akkor lököttek az emberek.. B)

spig 2009.02.21. 17:55:54

@berink:
Megfognál egy ártalmatlan,de borzasztó nagy és nagyon szőrös pókot??? :O Most én mondom,hogy akkor te egy hős vagy...!! :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.22. 08:10:37

@spig: Nem hiszem, hogy az egészségüket kockáztatják, gondolom a műsorkészítők már csak az utólagos perek kivédése miatt is megvizsgáltatják előtte, hogy van-e valami egészségügyi kockázat.

Ez nem veszélyes, csak szimplán undorító, de hát teljesíteni kell ahhoz, hogy az ember jutalmat kapjon érte. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.02.22. 09:19:15

@berink: nem tudom, hogy megtenném-e, ez csak akkor derülne ki, ha tudnám, hogy mit adnak cserébe :)
süti beállítások módosítása