Az előző bejegyzés kommentjeiben előkerült a képmutatás kérdése, amelynek kapcsán eszembe jutott egy nemrég látott beszélgetés azzal a fickóval, aki a bejegyzésben is meg volt említve, hogy egy évig megpróbálta betartani a Biblia minden előírását. A beszélgetésben több érdekességet is említett ezzel kapcsolatban, például hogy azt az előírást is betartotta, miszerint nem ül le olyan helyre, ahova már menstruáló nő is leült előtte, mert a menstruáció időszakában a nő tisztátalan, és a tisztátalanságot a Biblia értelmében kerülnie kellett. A felesége viszont annyira felháborodott ezen, hogy bosszúból minden ülőalkalmatosságra ráült a házban, és így a bibliakövető év során igencsak sokszor kellett ácsorognia otthon.
De visszakanyarodva a képmutatáshoz, a beszélgetésből az is kiderült, hogy a fenti férfiú azzal foglalkozik, hogy mindenféle, a bibliaihoz hasonló kísérletet végez magán, és azután megírja a tapasztalatait, mert amúgy újságíró a foglalkozása. Az egyik ilyen kísérlete az volt, hogy egy hónapig a radikális őszinteséget gyakorolta.
A radikális őszinteség lényege, hogy mindig kimondjuk, amit gondolunk, nem törődve a szociális konvenciókkal, nem finomítunk az igazságon, nem vagyunk tapintatosak, hanem ami a szívünkön, az a szánkon. A szűrőt, ami az agyunk és a nyelvünk között van, teljesen ki kell küszöbölni. A technika célja az, hogy sokkal mélyebb és őszintébb kapcsolatot alakítsunk ki embertársainkkal, amiben nincs helye színlelésnek és hasonlóknak, így például habozás nélkül meg kell mondani a főnöknek, ha olyan gondolataid vannak, hogy ki akarsz lépni, vagy a feleségednek, ha a húgáról fantáziálsz.
Az újságíró egy hónapig követte is az elvet, és egy cikkben megírta a tapasztalatait konkrét példákkal. Egy üzleti tárgyaláson, például, megmondta a női partnernek, hogy a melleit nézi, az anyósáéknak, hogy untatják, egy gyereknek, hogy a bogár nem alszik, hanem megdöglött, és így tovább. A cikk írása során mellesleg meglátogatta azt az amerikai pszichológust is, aki élharcosa a technikának, és hogy próbára tegye, megkérdezte tőle, szexelt-e valaha állatokkal. A pszichológus válasza a cikkben megtalálható. :P
Érdekes lenne kipróbálni ezt a korlátlan őszinteséget, bár kérdéses, hogy mi lenne, ha mindenki egycsapásra teljesen őszinte lenne a többiekhez. A sok alakoskodást látva a mostani világban eléggé úgy tűnik, hogy a hazugság tartja egyben a világunkat, és ha kiborulna a bili, akkor sok minden borulna vele együtt. Mindenesetre egy egyhónapos kísérletet lehetne végezni, mert a 30 nap se nem túl sok, se nem túl kevés, hogy kiderüljön, mennyire jön be a mindennapokban a mértéktelen őszinteség.
De ha ehhez nincs bátorsága az embernek, akkor van egy másik kísérlet, amit a fenti videóban említ a kísérletező kedvű újságíró: egyszer egy hónapig mindent megtett, amit a felesége kért tőle (romantikus filmek együtt nézése, stb.). Akinek van párja, az tehet ezzel is egy próbát. A kapcsolat típusától függően a feleknek ez is lehet hasonló mértékű kihívás, mint a radikális őszinteség gyakorlása. :)
daniferi 2009.10.15. 04:42:51
ildsisy 2009.10.15. 09:21:31
Utálom a kétszínűséget! Az ember már csak ilyen, sajnos!
De, szinte megfojt az a tudat, hogy az illetőknek nem mondom meg, ha bajom van vele...
snorbi 2009.10.15. 10:11:59
Szerintem ez az emberi alaptermészet miatt nem működne. Ugyanis mindig lennének "ügyeskedők", akik bár azt állítanák, hogy őszinték, közben persze nem mondanák ki mindig azt, amit gondolnak. Így kevésbé bántanák meg érzékenyke embertársai lelki világát, ezáltal sokkal népszerűbbek lennének, mint a radikálisan szókimondó társai.
Ezen okból nagyon rövid idő után mindenki visszatérne a szokásos "kétszínű" viselkedésre :)
Egyébként fura lenne, ha villamoson/utcán/mindenhol mást se lehetne hallani, csak hogy a férfiak kórusban kiabálnák a látótávolságban levő nőknek, hogy "bámulom a melledet", "jó segged van", "micsoda combok", stb. :)
rózsaütés (törölt) 2009.10.15. 10:46:00
kg-- 2009.10.15. 14:04:40
Amikor beszélünk (írunk, éneklünk, festünk, stb., szóval kommunikálunk), akkor vagy információt közlünk (tudást adunk át) vagy érzelmet akarunk kiváltani (manipulálunk). Esetleg trükkösen a kettőt együtt, vagy egyiket a másiknak álcázva.
Mindenesetre az első esetben inkább az őszinteségnek van helye, a második esetben mellékes.
Ha Kedvesemnek azt mondom, "gyönyörű vagy ma este", az nem feltétlenül kell, hogy abszolút mértékben igaz legyen. Egy kukacos elemző könnyen kimutathatná, hogy "ezzel a hassal nem lehet a CKM-be kerülni", de még a füredi Anna-bálon se lesz helyezett ilyen hajjal. Tehát legfeljebb szép. De kit érdekel, ha ettől a mondattól tényleg gyönyörű lesz? Vagy ha én akkor úgy éreztem?
És ezt mind tudjuk, mert így nőttünk fel, ilyen társadalomban. Tegyük fel, hogy kövér vagyok. Ha valaki azt mondja nekem, hogy "kövér vagy", azt nem őszinteségnek fogom gondolni. Miért? Mert az információtartalma köztudott (nehéz elrejteni), tehát az ok, ami miatt mondja, az érzelem kiváltása: hogy rosszul érezzem magam. Ez egy támadás az érzelmi stabilitásom ellen, amire valamilyen védekezőreakció a normális. Pl ha az a válasz, hogy "te meg bunkó vagy", az ugyanúgy egy információközlésnek álcázott verbális támadás. Az ellentámadás érdekessége itt az, hogy ha a beszélgetőpartner valóban nem tudja felmérni, hogy szavai nem csupán egy tényt szögeztek le, hanem sértenek is, akkor a válasz nem fogja megbántani, legfeljebb értetlen lesz. Ha azonban megbántódik, akkor itt az ideje elgondolkodnia, hogy vajon miért bántják őt - esetleg rájön a párhuzamra.
De tegyük fel, valakinél elfogadjuk, hogy mellékesnek tartja a kiváltott érzelmeket, és pusztán az adatközlés vágya hajtja, amikor beszél. Akkor sem árt elfelejteni, hogy csak azt mondja, amit ő igaznak gondol. Tehát szubjektív, mindenképpen csak egy vélemény. Ebből a szempontból ugyanolyan kétséges lehet az igazságtartalma egy "csinos vagy" mondatnak, mintha manipulatív céllal hangzana el.
És ami szintén nagyon fontos, hogy végső soron a belső világunk (hit) és az érzelmeink határozzák meg döntéseink nagy részét. (Van, aki azt hiszi, hogy a puszta logika a domináns - ez az ő hite :) ) Aki nem veszi figyelembe, hogy megnyilvánulásaival érzelmeket vált ki, az elszalasztja a lehetőségét, hogy megértse embertársait.
kg-- 2009.10.15. 14:15:37
Példákat már nem mertem írni az előbb, így se fért ki egy oldalra.
Példa radikális őszintére:
"A nyuszid meghalt. Itt egy csokinyuszi. Hiszen szereted a nyulakat." Hányszor fog ez a gyerek sírni, mikor csokinyuszit kap?
Vagy pl. mennyire más hatást válthat ki csak a sorrend, míg az információ ugyanaz?
"Duci vagy. Van mit fogni rajtad" vagy
"Van mit fogni rajtad. Duci vagy".
Az elsőnél sokan odaértik a két mondat közé azt, hogy "legalább", és pozitív lesz a kicsengés. A második mintha dicséretként indulna, hogy aztán egy lesújtó ítélet legyen.
kg-- 2009.10.15. 14:17:32
daniferi 2009.10.15. 15:51:05
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.10.15. 17:39:14
Nem arra gondoltam, hogy egyszerre mindenki abban a 30 napban legyen őszinte, hanem mindenki más 30 napban. Így nem lenne akkora a sokk. :)
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.10.15. 17:40:53
Ha a radikális őszinteség lenne a természetes, ez lenne a bevett szokás, akkor ilyesmin senki sem sértődne meg, mert magától értetődő lenne, hogy valakiről azt mondják, hogy kövér.
Szóval nem a mai fejünkkel kell ebbe belegondolni, hanem egy teljesen más nézőpontból. :)
blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.10.15. 17:41:30
kg-- 2009.10.15. 21:04:02
Amint elfogadom, hogy az embereket az érzelmeik irányítják, egyszerűen faragatlan vagyok, ha az érzelmi hatást szándékosan figyelmen kívül hagyom.
Vagy nem? (És miért nem? :) )
zfor 2009.10.16. 08:31:55
Egyszerűen nem erre vagyunk tervezve, gyerekek.
_nobody_ 2009.10.20. 19:03:32