Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

Hogyan csapoljuk meg a tudatfolyamunkat, ha ötletre van szükség?

2010.01.15. 21:34 blogíró

A minap elakadtam egy problémával, és friss ötletre lett volna szükségem a továbblépéshez, de semmi nem akart az eszembe jutni. Az ilyen helyzetek feloldására már tárgyaltunk itt technikákat, de eszembe jutott egy újabb módszer, a tudatfolyam-írás, és gondoltam, kipróbálom.

A tudatfolyam-írásban nincs semmi varázslat, a lényege csak annyi, hogy írni kell folyamatosan a problémáról, megszakítások nélkül. Nem kell törődni a helyesírással, a fogalmazással, a mondatszerkezettel, csak írni kell, ami az eszedbe jut. A hangsúly a folyamatosságon van, vagyis nem szabad, például, a levegőbe bámulva mélázni azon, hogy mit is írjál. Ha nem jut az eszedbe semmi, akkor azt kell írni, hogy nem jut az eszedbe semmi, néhány másodperc múlva úgyis beugrik egy gondolat, és mehet tovább a szekér. Érdemes megszabni egy időlimitet is, például 10 vagy 20 percet, egyrészt azért, hogy ne hagyd abba túl korán, másrészt, hogy legyen valami kerete a dolognak. Ha végeztél, akkor olvasd át a szöveget, és gyűjtsd ki a hasznosnak tűnő ötleteket.

Én 15 perces limitet tűztem ki próbaképpen, kitettem magam elé az órát, és nekiláttam. Meglepő módon 15 perc után 3-4 használható ötlettel lettem gazdagabb, amit első próbálkozásként elsöprő sikernek értékeltem. Olvastam valahol, hogy gyakorlással lehet fejleszteni is ezt a készséget. Ha rendszeresen (pl. naponta) csinálod, akkor egyre kevesebb idő kell majd ahhoz, hogy kellőképpen ellazult állapotba kerülj a kreatív ötletek kitermeléséhez.

A hatásmechanizmus ugyanis itt is az ellazulásban rejlik. Az írás folyamata leköti a tudatos agyrészeket, ami megkönnyíti, hogy kihalásszunk valamit a kevésbé tudatos részekből. Az íráshoz szükséges fizikai tevékenység pedig segít a fókuszálásban, mert az ember gondolatai így kevésbé tudnak elkalandozni, mint a hagyományosabb "leülök és gondolkodom" módszernél.

Ha tetszik a módszer, akkor próbáljátok ki, és aztán írjátok meg, nektek hogy sikerült. :)

32 komment

Címkék: írás ötlet tudat kreativitás tudatalatti

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spig 2010.01.15. 22:16:04

Jónak tűnik,majd kipróbálom.Közben,vagy előtte koncentráltál valahogy a megoldandó problémára,vagy maguktól ugrottak be a megfelelő gondolatok?

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.15. 22:20:04

@spig: nem kell külön koncentrálni, hanem a problémáról kell írni, ami csak az eszedbe jut, folyamatosan

És probléma alatt itt nem világegyenletet értek. Arra is lehet pl. használni, hogy kitaláld, hogyan rendezd el a lekvárosüvegeket a kamrában. ;)

spig 2010.01.15. 22:30:16

@blogíró: Érdekesnek tűnik.Egyszerűbb dolgoknál el tudom képzelni,hogy működik,no de bonyolultaknál?
Most,hogy ezen gondolkoztam,az jutott eszembe,hogy nekem ilyesféle gondolatfolyamok szoktak a fejemben cikázni,miközben teszem azt lekváros üvegeket akarok elrendezni. Meg amikor szeretnék végre kikapcsolni. :D
Szerinted hogy festene,ha a kórházban a beteget megvizsgálnám,aztán megkérném,üljön már le egy kicsit,és szélsebesen elkezdenék írni...? :P :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.15. 22:34:43

@spig: persze, hogy működik bonyolultabb dolgokra is, nem a lekvárrendezésre találták ki, hanem komolyabb problémákra. :)

A beteg nem tudom, mit szólna. Esetleg hívna egy doktort a doktornőhöz? :D

spig 2010.01.15. 22:59:56

@blogíró: Szinte biztos :P :D

sajt · http://sajt.tumblr.com 2010.01.16. 00:28:36

A GTD arról szól, (kb.) hogy írj le minden, ami foglalkoztat, egy olyan helyre, ahol könnyen megtalálod, hogy az agyadat ne memóriának, hanem CPU-nak használd.
Szerintem ez is valami hasonló. Az agyból kiírod a dolgokat egy háttértárra, így a felszabaduló energiát gondolkodásra tudja használni.
Nagyon jó egyébként ez a GTD könyv, csak nem lehet kapni.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 07:24:22

@spig: a beteges példa azért nem teljesen jó, mert ez a technika nem arra való, hogy ha van éppen 2 perced, akkor kitalálja valamit. Ehhez inkább nyugalom kell, idő, és hogy ne zavarjanak közben.

Egy kórházban, betegek között gondolom ezek a feltételek csak a legritkább esetben adottak egyszerre. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 07:28:32

@sajt: a GTD-ben a leíró rész arról szól, hogy a konkrét teendőket írd ki a fejedből, hogy ne ott keringjenek

Itt viszont a lényeg az, hogy nem konkrét, kikristályosodott gondolatokat próbálsz leírni, hanem mindent, ami a problémával kapcsolatban eszedbe jut, cenzúra nélkül, legyen az bármilyen hülyeség is. A fontos, hogy minél jobban elengedd magad, hogy az asszociációk írás közben automatikusan jöjjenek, és ne tudatosan próbáld keresgélni őket.

spig 2010.01.16. 13:31:11

@blogíró: Persze,tudom,csak vicceltem.... :D De fogalmam sincs,milyen problémát oldhatnék meg ezzel a módszerrel.Nekem mindig csak olyan akad,amire azonnal kell reagálnom :P

proto-n 2010.01.16. 13:56:23

arra jutottam, hogy az illető dolgot inkább hagyni kéne a francba
olyan sok ellenérvet sikerült leírnom 15 perc alatt, hogy teljesen elvetettem a tervet :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 18:21:57

@spig: az életben is? :) A probléma nem csak szakmai lehet. Olyasmi is fejtörést okozhat, hogy pl. feleségül menj-e valakihez, vagy nem, és ilyenkor is megkérdezheted a tudatalattidat :DDD

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 18:22:28

@proto-n: ez is egyfajta megoldás, nem? :)

spig 2010.01.16. 20:30:44

@blogíró: Ez a kérőtől is függ,mert ha ottrögtöndeazonnal várja a választ,igencsak érdekes lenne,ha az igen (vagy nem) elrebegése helyett nekilátnék írni :P :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 20:48:17

@spig: Ó, hát az ilyeneket azért előre megsejti az emberlánya a 6. érzékével, nem? :P Úgyhogy előtte valamikor lehet írogatni egy kicsit :)

spig 2010.01.16. 21:00:20

@blogíró: Persze,hogy megsejti,csak ártatlanul úgy tettem,mintha nem :P :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 21:28:43

@spig: Ez is jellemző az emberlányára. :DDD

spig 2010.01.16. 22:11:38

@blogíró: Milyen jól ismered az emberlányát :P :DD

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.16. 22:16:51

@spig: Talán nem volt helyes a meglátásom? :P :D

spig 2010.01.17. 00:54:23

@blogíró: De helyes volt. :) Milyen sütit kérsz érte? :P ;) :DD

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.17. 09:24:50

@spig: Már írom is össze a rendelést. :)

spig 2010.01.17. 14:02:37

@blogíró: Írjam a többihez? :P :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.17. 18:21:01

@spig: Hosszú papír fog kelleni ahhoz. :D

spig 2010.01.17. 20:19:43

@blogíró: Nem csak sütivel készültem :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.17. 22:08:24

@spig: szóval papírboltokat is kifosztottál azóta :D

rivera 2010.01.18. 11:51:13

Nem nagyon szeretek kézzel írni, elszoktam tőle teljesen. Viszont gépeléssel kipróbálom, kíváncsi vagyok hogy úgy működik-e :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.18. 20:09:48

@rivera: Gépeléssel is kellene, hogy működjön, de szerintem nem árt, ha az ember gyakorolja a kézírást, hogy ne felejtse el teljesen. :)

pihe** 2010.01.19. 00:13:28

@blogíró: baj van.. nem tudok olyan gyorsan írni...
a gondolataim úgy száguldoznak hogy vagy totál értelmetlen amit írok, vagy megakad a gondolatmenet... :(
érdekes módon nem a kulcsszavakat választja ki az agyam/kezem hogy leírásra kerüljön, hanem a rövidebb egyszerűbb szavak, többnyire névelők és kötőszavak tömege lesz az egész... :))
ezt is tanulni kell, úgy látszik... :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.01.19. 21:47:57

@pihe**: ez bennem is felmerült, hogy az írás lassabban megy, mint a gondolatok áramlása, de aztán inkább az írásra koncentráltam, és nekem működött

Gyakorolni kell. Pláne, ha manapság még a kézírás is nehezen megy sokaknak. Lásd kettővel feletted. :)

zhal 2010.02.01. 10:21:49

Érdekes, hogy pont most akadt az utamba ez a poszt is, mert egy hete kezdtem bele ilyesmibe. :)

Én nem konkrét problémával ültem le (persze ami tudat alatt foglalkoztat, az gyorsan előjön ilyen írásban), nem kézírással és persze gyorsabb gondolatokkal, mint gépeléssel, de nagyon inspiráló, kreatív.

Én még olyan tanácsot is kaptam, hogy nyugodtan kérdőjelezzek meg bármit, amit éppen kijelentek. Ez az egyszerű gondolat, nagyon klassz visszacsatolásokat és a felbukkanó gondolatokra vonatkozó érdekes észrevételeket szült.

Ja és szerintem úgy is működik (hatással van az emberre), ha nem olvassa vissza, csak rendszeresen gyakorolja.

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.02.01. 16:59:35

@zhal: ez a megkérdőjelezés érdekessen hangzik

Hasonlít a már itt is említett átkeretezés technikára.

agyvihar.blog.hu/2009/12/09/jo_tanacsok_otlettelen_stresszes_embereknek

zhal 2010.02.08. 16:07:58

@blogíró: Hm, hasonlóságot látok, de van némi eltérés szerintem, de nem vagyok benne biztos. Nálam a lényeg az volt, hogy a szokásos felépített gondolatmenetek ne tudjanak a szokásos módon (meg)vezetni, főleg egy ilyen nem emlékező, hanem "csak" gondolkodó állapotban. Tehát nem az érzelmi másik oldal keresése volt az alapvetés (ha jól értem az átkeretezést), hanem gondolatok (következtetések, automatikus "hivatkozások") csípőből való megkérdőjelezése, hogy: "mi van, ha az ellenkezője, csak én gondolom úgy"? Persze a saját véleményemre, meg reakcióimra, meg érzésekről való gondolkodásomra vonatkozóan (is) - vagyis, ami ennek a folyamatos írásnak a tárgya éppen. Üdítő tud lenni, olyan új "virágoskertbe" való belépés fíling. :)

I. P. S. 2010.07.06. 00:00:16

Ez csak tudományos babona, és a századelőn rengetegen kísérleteztek vele, általában borzalmas eredménnyel. Annyi alapja van, hogy egyszerűnek tűnik, de valójában semmiben sem különbözik más hasonló technikáktól. Nem is jobb azoknál. Arról van szó, hogy ha nem vagy teljesen beszűkült, és van időd gondolkodni, akkor tudsz gondolkodni, de ezt senki sem mondaná meglepőnek.
süti beállítások módosítása