Friss topikok

  • Eva950: Ez a drága ember vajon meddig élt? Lényeg az, hogy gyors volt. Szegény beteg nem szenvedett sokat. (2011.03.12. 17:36) A leggyorsabb késforgató a sebészek között
  • kaqxar: @blogíró: nagyon várom a folytatást. addig a régiekkel szórakoztatom magam. meg talán a tedes vid... (2011.03.08. 10:29) Hogyan működik a zene?
  • Eva950: Kipróbáltam, furcsa. Kábítószer közeli élmény: Régebben történt. Kórházban voltam, megműtöttek. Mi... (2011.02.11. 22:59) LSD szimulátor
  • blogíró: @UnA: a tolerancia ebben a tekintetben olyan, mint liberalizmus. Elsőre jó ötletnek tűnik, de időv... (2011.02.11. 21:49) Az élet paradoxonai
  • blogíró: Igen, így is lehet értelmezni, mindenesetre elég bizarr rajzfilm. :) Aki nem tudja, milyen gonosz... (2011.02.09. 17:43) Csak az egyik orrlyukad működik

A világ Te vagy

2009.07.02. 22:22 blogíró

A legutóbbi bejegyzés kapcsán emlegetett szolipszizmusról még beugrott annyi, hogy vannak, akik a szubjektív valóságra konkrét életszemléletet alapoznak.

A szubjektív valóság elmélete szerint minden csak az ember elméjében létezik, vagyis a többi embert, a tárgyakat és az egész világot én hozom létre a fejemben. A világ fizikai törvényeit is. Például, ha nem tudok repülni, akkor azért nem tudok, mert elhiszem, hogy nem tudok, hiszen ha nem hinnék ilyesmit, akkor repülhetnék, mivel a valóságot én hozom létre.

Hülyén hangzik? Nekem is, de ennek csupán az az oka, hogy az objektív valóságra neveltek minket gyerekkorunktól, vagyis arra, hogy a világ tőlünk függetlenül létezik. A módszer propagálói szerint nagyon praktikus, ha valaki elsajátítja a szubjektív valóság szemléletmódját, hiszen ez eleve kizárja, hogy másokat vagy a körülményeket okoljuk a kudarcainkért, ugyanis ha valami nem sikerül, akkor az azért nem sikerül, mert én akartam így. :P Vagyis a szubjektív valóság lényegében a „bármire képes vagy, csak akarnod kell” elv végletekig történő fokozása.

Természetesen, ahogy a szolipszizmust sem, úgy a szubjektív valóság elméletét sem lehet megcáfolni, mivel a gyakorlatban semmivel sem működik rosszabbul a mindennapi élet magyarázataként, mint az objektív valóság általánosan elterjedt elmélete.

Így ha valaki esetleg éppen életfilozófiát keres magának, akkor akár tehet ezzel is egy próbát. :)

 

19 komment

Címkék: filozófia valóság

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mr.soka 2009.07.02. 22:51:05

csak egy lazan kapcsolodo comment: ha jol emlekeszem Milarepa kapcsan olvastam, errol amit irsz ... allitolag a ficko elment evekre egy barlangba es meditalva a letezes minden fokat atelte/elkepzelte/megelte :) ... a tortenet/mese szerint innentol kezdve barmit meg tudott tenni ...

en.wikipedia.org/wiki/Milarepa

poTomek 2009.07.03. 10:28:34

Szóval ezt a posztot is én írtam a fejemben. Nem rossz! :)

OnSightFree 2009.07.03. 12:57:41

A Milarepa cikk olvasasa közben eljutottam a tibeti irasig, aminek Unicode formajat nagyon viccesnek talalom:
en.wikipedia.org/wiki/Tibetan_script

Majd annak nezek egy nap utana hogy ezt meg a Domino elött, vagy utan talaltak fel... :)

Vagy a tibeti irast is en talaltam fel? Hogy lehetek ennyire hülye a sajat vilagomban... Egyaltalan hogy gondolhatom ezt magamrol, amikor az en vilagomban en akarok tökeletes lenni... Ez vagy ellentmondas, vagy ennyire nem tudom az akaratomat manifesztalni, de akkor meg hogy tudnek egy teljes vilagot a gyenge akaratommal letrehozni ?

spig 2009.07.03. 17:08:12

@mr.soka: Inkabb mese,ha már lehet választani :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.03. 18:08:02

@mr.soka: Szóval a megvilágosodás lényegében ugyanaz, mint a szubjektív valóság? Ha szegény megvilágosodottak ezt előre tudnák, akkor nem kellene ezért évekig meditálniuk. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.03. 18:08:40

@poTomek: Sőt, az egész blogot te írod, hiszen én is csak a tudatodban létezem. :D

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.03. 18:10:33

@OnSightFree: Dehiszen létrehoztál egy világot, hiszen itt vagyunk mindannyian, akiket te hoztál létre. :P

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.03. 18:11:44

@spig: Aha, szóval a lustaság győzedelmeskedett, és inkább mesének nyilvánítod, mert akkor nem kell elmenned érte 12 évre meditálni egy barlangba. ;)

spig 2009.07.03. 20:08:36

@blogíró:
Javíthatatlan lusta vagyok :P Így aztán meditáció helyett elmentem úszni,és azt képzeltem,hal vagyok.Ugyebar,ilyetenkeppen tudnom kellett volna a víz alatt hosszabb időt eltölteni.Hat nem jött össze... :(
És nem tudtam hazarepülni sem a dugó helyett,pedig milyen kényelmes lett volna.:P Pedig tudom,hogy tudok repülni...és mégse.. :D :P

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.03. 21:29:43

@spig: dehát a dugót is te hoztad létre, és azt is, hogy nem tudsz a víz alatt lélegezni...

Ne csinálj úgy, mintha ezek valamiféle tőled független, külső körülmények lennének. :P

spig 2009.07.03. 21:52:20

@blogíró: Jaaaaa...,hogy ezt így kell felfogni :D Jó játék :P :D Az én dugóm,az én fuldoklásom.Tényleg,direkt,pont így akartam :P :D

ESz · http://emich.hu 2009.07.03. 23:18:17

A témában számomra legerősebb könyv ez volt: www.tradicio.org/kvintesszencia/kaczvinszky.htm
Itt el is lehet olvasni: het-beavatas.szeretni.hu/
Rendkívül képletesen, módszeresen bontja szét a meglévő világképedet és építi újjá többször is egymás után. Nem teljesen szubjektív világkép, mivel léteznek benne ősformák - szimbólumok (Platón árnyai), de majdnem.
Nekem nagyon bejött ez a nézőpont a mindennapokban is :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.04. 06:47:03

@spig: Illetve ha nem így akartad, akkor magadba kell nézned, hogy miért is érezted szükségét, hogy mégis dugó legyen, és mindenki bosszankodjon. :)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.04. 06:50:47

@ESz: Egy teljesen szubjektív világképben is lehetnek ősformák, csak persze azokat is az alany hozza létre a tudatában. :)

berink 2009.07.04. 16:08:35

ez a szubjektív valóság nekem nagyon tetszik:)

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.07.05. 19:53:12

@berink: újabb projekt, amit kipróbáhatsz ;)

ESz · http://emich.hu 2009.07.05. 22:20:02

@blogíró: A legnagyobb kérdés mégis az, hogy ki vagy Te? A legtöbb félreértés ennek a kérdésnek az elhanyagolása miatt merülhet fel. Persze ahány ideológia, annyiféle választ kapunk a kérdésre. Elme, tudat, ego, szuperego, lélek, tudattalan, aura, ...
Tessenek választani :)
A lényeg, hogy a legtöbb esetben nem a tudatosan választó, világban megnyilvánuló "én" -t tartják az én -nek.

berink 2009.07.06. 10:07:43

@blogíró: azt hiszem én ezt már gyakorlom egy ideje:)
alig győzőm feldolgozni a sok kellemes élményt:)

kulcsi · http://www.crescendo.hu 2009.07.09. 22:11:36

Erre a paradonxonra a legjobb személyes élmény a tudatos álom. Az álomalakokat én magam teremtem meg, miközben álmodok; ennek ellenére tőlem teljesen függetlennek tűnő identitással rendelkeznek. Beszélgetek velük, szeretkezem velük, harcolok velük, nagy társadalmi katyvaszban elvagyunk, és álom alatt nem tudom elhinni, hogy ez a tömeg egy vagyunk...
Kapcsolódó írásaim: www.crescendo.hu/taxonomy/term/21
süti beállítások módosítása